Printreclame heeft hoogste ROI
06-02-2014 (08:09) - Media
NDP Nieuwsmedia en GfK hebben de effectiviteit van de media-inzet onderzocht. Voor tien campagnes is de meeromzet afgezet tegen de plaatsingskosten om inzicht te krijgen in het rendement van de reclame-euro.
GfK registreert binnen het consumentenpanel zowel het aankoop- als het mediagedrag. Door een link te leggen tussen media- en aankoopgedrag van de panelleden kan de impact van de campagne op de verkopen worden berekend. Voor het project is gekeken naar campagnes van onder meer DE, Staatsloterij, IKEA, Vodafone en Kras. Er zijn vijf mediakanalen in het onderzoek opgenomen: dagbladen, tijdschriften, radio, tv en online.
GfK heeft de campagneresultaten samen gebracht in één metastudie. Printreclame blijkt de hoogste ROI te hebben. Elke euro die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld € 1,20 opgeleverd. De plaatsingskosten zijn dus al binnen de campagneperiode ruim terugverdiend. Effecten zoals imagoverbetering en lange termijn omzet zijn daarbij niet meegenomen. Ook tijdschriften presteren uitstekend. Met 130 procent rendement hebben campagnes in tijdschriften zelfs het hoogste rendement. Ze hebben een laag, maar zeer gericht bereik.
Hoewel het bereik van tv en daarna radio hoog is, presteren deze kanalen met een ROI van respectievelijk 60 en 80 procent beneden gemiddeld. Het massabereik biedt tv een goed uitgangspunt, maar door de overvloedige inzet neemt de effectiviteit af. Bij radio blijken vooral goed getimede, krachtige boodschappen goed te werken.
NDP Nieuwsmedia/GfK