Radioreclame heeft meer effect

04-05-2012 (08:25) - Media

Ster heeft, in samenwerking met MarketResponse, met haar onderzoeksinstrument AdMeasure onderzoek gedaan naar de effectiviteit van radio in de mediamix met televisie. Hieruit blijkt dat zonder radio effect blijft liggen. Campagnes met radio in de mediamix zorgen voor gemiddeld 15% meer groei op spontane merkbekendheid en gemiddeld 39% meer groei op boodschapoverdracht dan campagnes zonder radio.
 
In het onderzoek zijn campagnes met radio in de mediamix vergeleken met campagnes zonder radio. Wat alle campagnes gemeen hebben, is de inzet van tv. Voor merken met minimaal 20% spontane merkbekendheid is het meenemen van radio ook effectiever op doelstellingen als imago en voorkeur. Daarnaast blijkt uit AdMeasure dat het laten aansluiten van je radio-uiting op je tv-commercial een groter effect laat zien op overwegen, voorkeur en koopintentie.
 

In het onderzoek zijn verschillende kijkersgroepen gedefinieerd. Het blijkt dat je bij elke kijkersgroep effect laat liggen als je radio niet inzet. Zowel bij de lichte als de gemiddelde tv-kijker is het inzetten van radio effectief voor bekendheids-, imago- en voorkeursdoelstellingen. Bij zware tv-kijkers realiseer je ook nog extra effect, maar dan ‘alleen’ op bekendheidsdoelstellingen. 


Ster

Reacties

Helemaal eens, wisten we eigenlijk ook al lang, maar je moet wel het beschikbare budget hebben om het te kunnen doen! Mijn advies is altijd zet eerst één mediumtype goed in, voordat je een ander gaat toevoegen.

Radio is over het algemeen een zeer goede ondersteuning voor ieder mediumtype, mits goed gebruikt (juiste GCF, visual transfer, goede spot). Vraag me alleen af of dat niet ook geldt voor ieder ander mediumtype...
Niels Bruinsma @ 04-05-2012 09:06 uur

Bureaus

Marketing

Economisch