RTL stopt samenwerking met The Dutch Media Group na uitzending Radar

17-04-2023 (21:42) - Media

RTL stopt de samenwerking met mediaproductiehuis The Dutch Media Group, voorheen Z-Works. Dit lieten zij vanavond in een verklaring aan Radar weten. Het consumentenprogramma van AVROTROS besteedde na een uitzending vorig jaar opnieuw aandacht aan de laakbare werkwijze van het bedrijf: ondernemers worden gevraagd om mee te werken aan een tv-programma op RTL omdat hun deskundigheid en expertise perfect aansluiten bij de uitzending, maar uiteindelijk blijkt het niet meer dan een veel te dure advertentieverkoop.

RTL ging na de uitzending van Radar vorig jaar met het bedrijf in gesprek. Antoinette Hertsenberg: “Maar bij Radar bleven de klachten van ondernemers binnen stromen. The Dutch Media Group ging op dezelfde voet verder en bleef kleine ondernemers een rad voor ogen draaien en voor duizenden euro’s duperen. Tijd om opnieuw aan de bel te trekken dus.” RTL besloot hierop de stekker uit de samenwerking te trekken. Marcel van der Torre van The Dutch Media Group schoof aan in de studio en bood aan tafel bij Antoinette Hertsenberg zijn excuses aan.

Gewetenloze cowboys

“Gewetensloos.” en “Het zijn een stelletje cowboys die op een hele nare manier geld aftroggelen bij ondernemers.” Gedupeerde ondernemers die vanavond in Radar hun verhaal deden, hebben geen goed woord over voor The Dutch Media Group. Dit mediaproductiehuis is verantwoordelijk voor de invulling van diverse televisieprogramma’s op RTL, maar die programma’s zijn feitelijk lange reclameblokken waarin betaalde promotiefilmpjes van diverse ondernemers te zien zijn. Die verkoop van zendtijd verloopt agressief, er is sprake van misleiding en de telecommunicatiewet wordt geschonden.

RTL reageert in de uitzending van vanavond: “We vinden het onacceptabel dat ondernemers hierdoor zijn gedupeerd. We hebben direct na het vorige item bij Radar hele duidelijke afspraken gemaakt met TDMG over de manier van werken. Toch blijkt nu dat bepaalde afspraken niet goed worden nageleefd. We hebben daarom besloten te stoppen met de samenwerking met TDMG. De komende tijd gaan we bekijken hoe we de samenwerking op een zorgvuldige manier kunnen beëindigen met daarin oog voor alle betrokkenen.”

Marcel van der Torre van The Dutch Media Group reageerde in de studio op de aanhoudende klachten van ondernemers: "We zijn vorig jaar heel terecht op onze vingers getikt door jullie en op basis daarvan zijn we met een grote groep bezig geweest om dingen binnen het proces heel erg te veranderen. Het is heel pijnlijk en frustrerend dat het niet gelukt is om te voorkomen dat we hier weer moeten zitten." The Dutch Media Group belooft om alle ondernemers die volgens de telecommunicatiewet niet gebeld hadden mogen worden, maar toch gebeld zijn op korte termijn te crediteren.

Misleiding en schending telecommunicatiewet

Ondernemers die in contact zijn met The Dutch Media Group worden gaandeweg steeds meer onder druk gezet. Als zij eruit willen stappen, wordt er gedreigd met deurwaarders. Ook is er sprake van misleiding; het gaat in het eerste contact ogenschijnlijk om de expertise en deskundigheid van de ondernemer, maar uiteindelijk blijkt het dus om verkoop van zendtijd te gaan. Ondernemers worden bovendien 150.000 tot 300.000 kijkers beloofd terwijl de programma’s soms niet meer dan 1000 kijkers behalen.

Ook mogen ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals ZZP-ers en eenmanszaken, volgens de wet niet koud gebeld worden voor verkoop. Na de vorige uitzending van Radar pasten The Dutch Media Group hun werkwijze aan in de hoop de regels van de telecommunicatiewet te omzeilen. Ondernemers ontvingen eerst een mail of telefoontje waarin een aanbod werd gedaan om deel te nemen aan een televisieprogramma met daarbij een terugbelverzoek. Pas in dat tweede telefoontje werd de verkoop besproken. Geen koude verkoop meer, aldus The Dutch Media Group, maar dat klopt niet aldus advocaat Caspar Janssens in het consumentenprogramma. “Ook zo’n voorgesprek heeft uiteindelijk als doel om een overeenkomst tot stand te brengen, dat je zendtijd koopt. Het is heel misleidend, het zijn oneerlijke handelspraktijken. Je moet als consument, en ook als kleinbedrijf, precies weten waar je aan toe bent."
 


Bureaus

Marketing

Economisch