
Southfields trapt af in creator economy met social-first voetbalclub
Southfields, Banijay NXT en drie content creators richten FC Failliet/Finesse (FCF) op, de eerste social-first voetbalclub die officieel ingeschreven is bij de KNVB. Naast het creëren van content voor Instagram, TikTok en YouTube wil de club natuurlijk ook wedstrijden winnen. Dat doen het team bij zijn thuisbasis FC Weesp.
Op de foto: v.l.n.r. content creators Ilias Vietto, Kleine John en Aimane Charbon
Met FC Failliet/Finesse (FCF) wil Southfields, dat al jarenlang sportprogramma's produceert voor Banijay, de stap zetten naar de creator economy. Daarom zendt voetbalclub niet uit via een traditionele zender, maar uitsluitend via Instagram, YouTube en TikTok. Tegelijkertijd wil FCF met deze content jongeren aanmoedigen lid te worden van een voetbalclub, iets wat volgens de initiafnemers steeds minder vaak gebeurt.
Nieuw kanaal voor adverteerders
De inkomsten worden voornamelijk gegenereerd via sponsors en online advertenties. Ernst Veldkamp, CEO Southfields: "Deze samenwerking vormt een blauwdruk voor de toekomst van entertainment: een samensmelting van echte sport en social storytelling, waarmee nieuwe doelgroepen worden bereikt en nieuwe inkomstenstromen ontstaan voor Southfields, makers en clubs."
"Deze samenwerking laat zien welke waarde gevestigde producenten kunnen bieden aan de volgende generatie makers", aldus Naique Tanate, Head of Banijay NXT, Banijay Benelux. "In die zin sluit deze stap van Southfields aan bij de verbreding van Banijay Benelux, waarbij we als mediahuis nieuwe vormen van content willen aanbieden aan een doelgroep die niet via de traditionele kanalen te bereiken is. De rol van Banijay NXT om makers met online creators te verbinden is hierbij cruciaal."
Tienduizenden views
FCF is dit voetbalseizoen gestart in de vijfde klasse West 1 en heeft als thuisbasis FC Weesp. Sinds de oprichting publiceert de voetbalclub dagelijkse content op Tiktok en Instagram en verschijnt wekelijkse een vlog op YouTube. Hun eerste livestream van een thuiswedstrijd trok meer dan 23.000 views. De social kanalen van FCF hebben gezamenlijk al meer dan 22 miljoen views gegenereerd.
WK Kings League
Southfields en Banijay zijn niet de enige spelers binnen de Nederlandse creatieve industrie die met voetbal willen meebewegen in de creator economy. Eerder deze week kondigde social-first bureau We Are Era aan een Nederlandse delegatie te sturen naar het WK Kings League. Deze voetbalcompetitie biedt adverteerders een nieuwe kans om de jongere doelgroep te bereiken, via een gegamificeerde en social-first aanpak.