Streaming blijft booming
14-08-2007 (10:48) - Media
Internet blijft het favoriete medium onder jongeren. Ze internetten dagelijks zo’n drie uur en een kwartier. Dat is ongeveer net zo lang als de TV aanstaat, maar die fungeert meer als achtergrond. Jongeren kijken maar een kleine twee uur met aandacht naar de beeldbuis. Vooral online video neemt toe in populariteit. Bijna 90% van de jongeren bekijkt filmpjes via het internet en een derde doet dat zelfs dagelijks. Een half jaar geleden was dat nog maar een kwart. Dat blijkt uit Jij en de Media, een onderzoek van jongerenmarketing bedrijf newrulez naar mediagebruik onder jongeren van 15 t/m 24 jaar.Naast streaming video zijn ook andere vormen van video via internet populair. Meer dan drie kwart van de jongeren kijkt regelmatig TV programma’s en fragmenten via internet en bijna de helft downloadt af en toe een film. Ongeveer een kwart van de jongeren zet weleens een zelfgemaakt filmpje online.
Ook voor de radio wordt internet een steeds belangrijker medium. Jongeren luisteren gemiddeld één uur en drie kwartier per dag. Bijna de helft luistert naar de radio via internet. Hiermee doet internet nauwelijks onder voor radio luisteren via de kabel of de ether.