Strengere regels outdoor reclame

25-06-2007 (11:13) - Media

De reclame op steigerdoeken in het centrum van Amsterdam wordt drastisch beperkt. Waar zo'n doek nu nog geheel met reclame bedekt mag zijn, wordt dat maximaal 25 procent. Tenminste, dat stellen de fracties van PvdA en GroenLinks in stadsdeel Centrum voor. Het voorstel kan waarschijnlijk met steun van de SP op een meerderheid rekenen.De fracties vinden dat de enorme doeken vol reclame het beschermde stadsgezicht verpesten. 'Sommige reclame is vrij smakeloos, zoals die waarbij een blote man in een wit broekje de gehele voorkant van het American Hotel bedekt’, vindt raadslid Kramer. Volgens hem is het mogelijk met minder ruimte meer inkomsten te genereren. 'Door exclusiviteit en dergelijke kan de attentiewaarde groot zijn.' De doeken mogen voor maar 20 tot 25 procent met reclame worden bedrukt. Langs de grachten, op de Dam en op monumenten moeten de regels nog strenger worden.

Parool

Bureaus

Marketing

Economisch