Verleden blijft Willem Alexander achtervolgen op Google

25-04-2023 (10:33) - Media

In aanloop naar Koningsdag zijn Nederlanders nieuwsgierig naar het koningshuis. Zo zijn termen als ‘Hoe oud wordt Willem-Alexander’, ‘kleding Maxima’ en ‘vriendje Amalia’ veel gezochte zoektermen volgens marketing agency Seeders. 

De online marketing agency deed onderzoek naar het zoekgedrag van Nederlanders in aanloop naar 27 april. Prinses Amalia is het populairste lid van ons koningshuis. Per maand zijn er gemiddeld 60.500 Nederlanders die haar naam intikken in de zoekmachines. Koningin Maxima staat met 40.500 maandelijkse zoektermen op de tweede plek, voor haar man Willem-Alexander (33.100).

Vraag naar leeftijd

Op Koningsdag is de populairste vraag elk jaar ‘wat is de leeftijd van Willem-Alexander?’. Afgelopen jaar werd deze term 6.600 ingetikt in Google. Naar de leeftijd van koningin Maxima zoeken gemiddeld maar 360 Nederlanders per maand. Mensen zijn meer nieuwsgierig naar de kleding van onze koningin. ‘Kleding Maxima’ wordt per maand gemiddeld 1.600 keer gezocht. Het verleden lijkt Willem-Alexander te blijven achtervolgen. De zoekterm ‘Prins Pils’ wordt nog 1.600 keer per maand ingetikt. Ook zijn ex-vriendin Emily Bremers kent gemiddeld 2.900 zoekopdrachten per maand.

Beatrix populaireder dan Maxima

Prinses Beatrix is in de zoektermen populairder dan haar schoondochter Maxima. We zijn vooral benieuwd hoe oud (1.600 zoektermen per maand) onze voormalige koningin is en waar ze woont. Kasteel Drakensteyn heeft 1.900 zoekopdrachten per maand. Ook zijn we nieuwsgierig naar het leven van prinses Amalia. ‘Vriendje Amalia’ heeft 2.900 hits per maand. In maart 2022 piekte dit aantal naar bijna 50.000. Destijds werd er geschreven dat Amalia een vriendje zou hebben. 


Bureaus

Marketing

Economisch