
‘Ik geloof in het soort creativiteit waar anderen zenuwachtig van worden’
Industriespecialist Nils Adriaans spreekt regelmatig vakgenoten, die willen sparren over hoe ze verder komen. Ditmaal de beurt aan Hannah Sterke (27), Creative/Artdirector bij TBWA\Neboko en Cannes Lions Winner 2024: "Mijn echte zelf struikelt soms over deadlines en eet chips als avondeten. Uiteindelijk ben ik sowieso liever iemand die blijft groeien, dan iemand die al ‘af’ is."
Maak deze zin af: ‘Ik ga me er hoe dan ook voor inzetten om…
Hannah Sterke: "… om te blijven schoppen tegen wat als ‘normaal’ wordt gezien. Tegen heilige huisjes. Stereotypen, vastgeroeste denkbeelden, het zijn precies die dingen die ik als maker wil uitdagen. En tuurlijk, ik heb groot respect voor klassieke TVC’s en OOH’s, ik maak ze ook graag! Maar het is wel belangrijk dat we groter denken dan de kaders die we kennen. Ik geloof in het soort creativiteit waar anderen zenuwachtig van worden."
"Om te compenseren heb ik overigens wel een digitaal abonnement op het NRC, zodat ik niet volledig onder een steen leef"
Wat lees, eet, slaap je om verder te groeien?
‘Voor mij betekent creatief groeien: mezelf omringen met inspirerend werk en schaamteloos afkijken van mensen die het beter kunnen, op creatieve platforms zoals D&AD Archives en It's Nice That bijvoorbeeld. Daar zie je niet alleen advertising, maar vooral design en kunst.
Ook heb ik onlangs bijna alle social apps van m’n telefoon gegooid. Alleen Reddit en WhatsApp staan er nog op. Uit noodzaak en Reddit is echt een goudmijn aan niches en rabbit holes. Heerlijk. Om te compenseren heb ik overigens wel een digitaal abonnement op het NRC, zodat ik niet volledig onder een steen leef.’
Het hele interveiew met Hannah Sterke lezen? Dat kan nu in FONK magazine 420. Geen abonnement? Koop dan een exemplaar los in onze webshop.