![Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel kiest voor lokale aanpak](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-12_om_11.19.58.png)
Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel kiest voor lokale aanpak
Van 3 tot en met 9 maart 2025 vindt de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats. Tijdens deze actieweek wordt heel Nederland aangemoedigd om een flexitarisch eetpatroon te omarmen. Dit jaar legt de organisatie de nadruk op een lokale aanpak, in de hoop deelname in achterliggende regio’s extra te stimuleren.
Uit onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat in opdracht van Stichting Week Zonder Vlees blijkt dat eetgedrag en deelname aan de campagne sterk variëren tussen de verschillende regio’s in Nederland. Zo eet in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) slechts 18% van de mensen dagelijks vlees, terwijl dit in het noorden van Nederland (Drenthe, Friesland, Groningen) oploopt tot 36%. Opvallend is ook het verschil in zuivelgebruik: 59% van de inwoners in het noorden consumeert dagelijks zuivel, tegenover 35% in de grote steden.
Hoewel de bewustwording van de actieweek in heel Nederland nagenoeg gelijk is (gemiddeld 44% van de Nederlanders kent de campagne), blijft de deelname in de noordelijke provincies met 10% significant achter ten opzichte van de rest van het land, waar de deelname tussen de 19% en 25% ligt.
Toch geeft het grootste gedeelte (68%) van de inwoners in het noorden aan best wat minder vlees te willen eten, en steunt een meerderheid een ambitieus duurzaamheidsbeleid. Dit toont aan dat er wel degelijk bereidheid is tot verandering, mits de juiste ondersteuning en inspiratie wordt geboden. Dit jaar zal de campagne hier met een positieve toon, humor en praktische handvatten extra op inspelen.
Langdurige gedragsverandering
De campagne leidt tot langdurige gedragsverandering: in 2024 deden 2,8 miljoen Nederlanders mee, waarvan 80% ook daarna van plan was minder vlees te eten en 59% om minder zuivel te consumeren. Op die manier draagt de campagne haar steentje bij aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.
"Ons doel is om mensen bewust te maken van hun eetkeuzes en hen te inspireren vaker plantaardig te eten. De impact op zowel gezondheid, dierenwelzijn als milieu is enorm, en dat motiveert ons om elk jaar opnieuw deze campagne te organiseren. Maar om echt impact te maken en de noodzakelijke veranderingen door te voeren, moeten we onze inspanningen intensiveren en iedereen in Nederland bereiken: daarom focussen we dit jaar extra op het noorden van Nederland, zodat hopelijk ook daar de bevolking geïnspireerd wordt om vaker voor plantaardig te kiezen", aldus initiatiefnemer Isabel Boerdam.
Partners
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2025 wordt mogelijk gemaakt door Albert Heijn, ALDI, Alpro, Appèl, Beyond Meat, Blue Band, Bonduelle, Boursin, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Garden Gourmet, Grand'Italia, GreenChef, HAK, Hands Off, HelloFresh, Jumbo, Kips, La Place, Lidl, Maggi, Maza, Mora, Oddlygood®, Patak's, Picnic, PLUS en Coop, RestauPlant, Schouten, SOUQ, Spar, Tefal, Unox, Van der Valk Schiphol, Valess, De Nederlandse Vegetariërsbond, VeggieChallenge, Verstegen, Vivera en John West.