Nieuw initiatief 'Stay Grounded' roept de Nederlandse creatieve industrie op verantwoord te reizen
Op 16 mei i een nieuw initiatief gelanceerd in de creatieve industrie. ‘Stay Grounded’ is een inititief van verschillende Nederlandse bureaus die hiermee de industrie waarin zij werken oproepen om verantwoord reizen tot standaard te maken en zo min mogelijk gebruik te maken van het vliegtuig.
Korteafstandsvluchten moeten in ieder geval tot het verleden behoren. Het initiatief moedigt Nederlandse organisaties aan zo veel mogelijk per trein te reizen. Nederlandse bezoekers van de grootste beurs in de creatieve industrie, Cannes Lions Festival, reizen per trein en zij nodigen branchegenoten uit om hetzelfde te doen. de initiatiefnemers roepen sectorgenoten op zich ook aan te sluiten.
Geen woorden, maar daden
Hoewel steeds meer bureaus en creatieven zich bezighouden met het behalen van klimaatdoelen en hun voetafdruk willen verkleinen, vliegen er jaarlijks nog steeds duizenden creatieven van Nederland naar Cannes om zich een paar dagen te laten inspireren. Hiermee realiseren zij zich onvoldoende dat de impact hiervan op het klimaat groot is, aldus Stay Grounded. Stay Grounded brengt hier verandering in. In plaats van slechts te roepen dat het anders moet, zet het initiatief de industrie in beweging en nodigt het zo veel mogelijk mensen uit zich aan te sluiten en een verantwoorde keuze te maken.
‘No Plane Pledge’
De lancering van het initiatief gaat niet onopgemerkt voorbij. Diverse toonaangevende bureaus en personen binnen de creatieve industrie hebben zich al aangesloten. Waaronder Code d’Azur, Embassy of Dutch Creativity en VIA Nederland. In een reeks interviews gepubliceerd op de social kanalen van Stay Grounded delen zij hun motivatie. “Met behulp van de ‘No Plane Pledge’, een te ondertekenen belofte, kunnen bezoekers van het festival zich aansluiten bij Stay Grounded. Deelnemers beloven hiermee om per trein naar Cannes Lions te reizen (in plaats van het vliegtuig te nemen). Bureaus zouden kortere afstanden met de trein, bus of elektrische auto de standaard moeten maken.
Stay Grounded hoopt met dit initiatief tijdens Cannes Lion 2023 minimaal één vliegtuig aan de grond te houden. Maar bovenal roept Stay Grounded iedereen op duurzaam reizen door het jaar heen tot een gewoonte te maken en in plaats van alleen maar mooie beloftes ook echt verandering te brengen," aldus initiatiefnemer Mattijs van Andel (Clear Music).
Creativiteit als veranderaar
Dit jaar wordt er naar verwachting weer even veel gevlogen als voor de corona pandemie. Met een toename van 3,1 miljoen vluchten ten opzichte van 2021 neemt Schiphol een zesde plaats in als het gaat om het aantal vluchten in Europa. En dat terwijl de klimaatcrisis urgenter is dan ooit. Het initiatief wil daarom een brede discussie op gang brengen over duurzaamheid en klimaatactie binnen de creatieve industrie. Welke acties kan een creatief bureau ondernemen om een positieve impact te hebben? Initiatiefnemer Tessa Dekeukeleire (Jonge Honden) vindt dat het tijd is dat de creatieve industrie verantwoordelijkheid neemt: “Ons vak is bijzonder en creativiteit is een machtig wapen. We vergeten soms hoeveel invloed we hebben met de dingen die we maken. Ik merk dat we ons steeds vaker afvragen of het werk dat we maken een bepaalde impact heeft op onze maatschappij. Waarom geldt dit dan niet voor de keuzes die we maken voor onszelf? Het is tijd dat we beseffen dat duurzaamheid meer dan een thema is en dat we nadenken over hoe we met ons werk echte verandering kunnen waarmaken.”
Initiatiefnemers
Stay Grounded is een initiatief van onder meer Clear Music, WeFilm, Jonge Honden en We are Raw. De campagne richt zich op de gehele creatieve industrie en is te zien op de online kanalen. Op de website staygrounded.nl kunnen mensen zich aansluiten en bijhouden hoeveel impact de campagne tot nu toe gemaakt heeft.