KPN, Milner en Ikea winnen in beste radiocommercial van de maand verkiezing

18-11-2011 (00:00) - Awards

 Vanaf januari 2011 onderzoekt RAB (Radio Advies Bureau) maandelijks welke radiocommercial de beste van de maand is. De radiocommercial wordt door het publiek gekozen middels een online onderzoek uitgevoerd door Intomart GfK. De maandwinnaar dingt mee naar de fel begeerde RAB Radio Awards Publieksprijs.  

De winnaar in de zomermaanden juli en augustus is KPN met de commercial ‘Hans en Grietje’ met 21,9% van alle stemmen. Direct gevolgd door de ‘AH zomerhit Tweede komme-komme-kommer-gratis’ van Albert Heijn (winnaar RAB Radio Awards vakjury goud 2011). De commercial ‘Fiets op huis’ in de stoepkrijt knaksactie van Unox werd derde in de rij met 14,9%, hier is het verschil in aantal stemmen beduidend groter.

De vraag ‘waarom’ staat centraal in de ‘Milner kaas’ commercial die met 21,2% van de stemmen de publieksfavoriet van september is. Nummer 2 is bureau voor toerisme Marokko met 16,7% en derde is de ‘Inzamelbox’ van Wecycle. Opvallend is hier het smaakverschil tussen mannen en vrouwen want maar liefst 27,5% van de vrouwen koos Milner als beste terwijl bij de mannen Toyota favoriet was maar daarmee niet tot de totaal top drie kon binnendringen.

De woordspelingen in de Ikea commercial over stoelen en banken, werden door de luisteraars gewaardeerd. Dit leverde een eerste plaats op in de commercial van de maand verkiezing in oktober. Ikea wint met 20% van de stemmen. Het KPN inbreekspotje (KPN breekt in bij Pearle en claimt zendtijd) werd met 15,5% tweede, derde werd Toyota met de ‘Toyota Aygo fiftyfifty-deal’ (14,4%). 

Iedere maand wordt een shortlist van acht commercials door een jury van radiostations en RAB samengesteld. De geselecteerde commercials worden aan een representatieve steekproef van 200 respondenten voorgelegd. De respondenten krijgen in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.