Sakir Khader wint SO’24 Award
Dit jaar werd voor de negende keer de Selection of Dutch Photography Award uitgereikt. Uit de selectie van negentien fotografen benoemde de jury Sakir Khader met zijn serie ‘Het leven op de West Bank voor 7 oktober’ tot winnaar van SO’24. De SO’24 Student Award ging naar Sabrina Charehbili en het publiek koos voor het werk van Tjitske Sluis.
De jury over het werk van Sakir Khader
‘Het werk van Sakir is een heel confronterende serie die ons meteen emotioneerde als jury. We zien het menselijk leed, recht voor z’n raap. De serie is extreem actueel en een spiegel van deze tijd. Iedere keuze is bewust gemaakt. Het is visueel een zeer sterke serie die je bij je keel grijpt. Want zonder het verhaal achter de foto’s te kennen, komt het bij je binnen. De betrokkenheid van Sakir is voelbaar in elk beeld. Hij is geen bezoeker, maar een naaste, een vriend, een lotgenoot. Je voelt dat de fotograaf dichterbij kan komen dan een ander en dat komt terug in elke foto. Hij trekt de kijker dichterbij.’
'Omdat ik onderdeel ben van twee werelden, Nederland en Palestina, kan ik het onwerkelijke dichterbij brengen'
Sakir over de serie
'De Westelijke Jordaanoever stond al gedurende heel 2023 op springen. Gevaar loert op elke hoek en de dood is een alledaagse realiteit geworden. Toen er nog geen camera's waren, legde ik vast wat de wereld niet zag of simpelweg niet wilde zien. Het bleek een steeds beklemmendere weg te zijn naar een volledige explosie. Een vicieuze cirkel van geweld die de mensen al lange tijd in een wurggreep houdt en waar vrijwel niet aan te ontsnappen valt.
Elk verhaal begint met een bijna ondraaglijke onschuld en eindigt, zonder uitzondering, ofwel gewond, óf in diepe rouw, of, voor steeds meer van hen, rustend op de schouders van hun vrienden, vol eerbiedige stilte, gedragen naar hun laatste rustplaats. Dit is vastgelegd op een rauwe, en intieme manier. De beelden vertellen het verhaal van een onwerkelijke realiteit die normaal ver van ons staat. En omdat ik onderdeel ben van twee werelden, Nederland en Palestina, kan ik het onwerkelijke dichterbij brengen. Je kijkt mee door mijn ogen, alsof er geen camera aanwezig is en ik alles heb vastgelegd met mijn ogen. Mijn stijl is dichtbij mensen staan. En deze serie is van heel dichtbij gefotografeerd.'