Agency Smarts van start in Nederland

28-06-2023 (10:17) - Bureaus

Internationaal pr- en creatief bureau Smarts betreedt voor het eerst het Europese vasteland met een nieuw kantoor in Amsterdam.

Deze stap wordt ondersteund door opdrachten voor internationale merken zoals Booking.com. Smarts zet hiermee de vervolgstap in haar ambitieuze groeiplannen. Als onderdeel van MSQ-groep - is Smarts de eerste van verschillende bureaus binnen de groep die zich voorbereiden om zich in de hoofdstad te vestigen, met als doel het creëren van een Europese hub. Het kantoor opent op de Vijzelstraat, in het centrum van Amsterdam.

Het nieuwe Amsterdamse kantoor wordt geleid door Leanne Scott, nu senior executive director bij het bureau, in een nieuwe rol als Managing Partner. Scott rapporteert aan Greg Jones, die in november 2022 bij het bureau is gestart als Europese CEO. Leanne brengt ruime ervaring mee, waaronder het leiden van Smarts’ werk voor gevestigde merken zoals Booking.com, Zalando en Coca-Cola. Maja Volt voegt zich bij haar en maakt de overstap van een internationale communicatierol bij Tommy Hilfiger naar de rol van Client Partner bij Smarts. Maja’s eerdere ervaring omvat het leiden van het internationale pr-strategieteam bij Zalando, waar ze communicatiestrategieën op het gebied van duurzaamheid ontwikkelde.

“In de afgelopen tien jaar hebben we geweldige samenwerkingen opgebouwd met klanten in Amsterdam en exceptioneel bekroond werk voor hen geleverd,” aldus Leanne Scott. “De lockdown heeft ons veel geleerd, maar wat er voor mij uitsprong, was de kracht van menselijke verbinding. Ik ben er dus trots op dat we de deuren van ons nieuwe kantoor kunnen openen, binnen loopafstand van zoveel van onze huidige klanten. Dit geeft ons de mogelijkheid om deze connecties in real life te kunnen versterken. “Ook is Amsterdam een stad vol potentie, rijk aan cultuur, creativiteit en talent – het is geen verrassing dat veel van de toonaangevende FMCG-merken de stad tot hun thuisbasis hebben gemaakt. Dit maakt het vanzelfsprekend een stad vol mogelijkheden en ik kan niet wachten om deze samen met nieuwe klanten, collega’s en partners te onderzoeken.”

full service

Het kantoor in Amsterdam zal een volledig pakket aan marketingcommunicatiediensten aanbieden, waaronder pr, digital marketing, ‘experiences’, ‘employee engagement’ en biedt thuis aan de nieuwe ‘Creator Hub’-divisie. Het bureau trekt nieuw talent aan voor het Amsterdamse kantoor binnen deze disciplines en het team zal nauw samenwerken met hun collega's in New York, Londen, Schotland en Belfast.

Eerste kantoor op Europees vasteland

Het kiezen van Amsterdam als de locatie voor het eerste kantoor op het Europese vasteland reflecteert Smarts’ bestaande klantenbestand in Nederland. Tot deze klanten behoren Tommy Hilfiger - waar Smarts de interne communicatie ondersteunde - en Booking.com - waar het bureau de talentstrategie leidde voor hun record brekende Super Bowl-reclame in 2023. De vestiging in Amsterdam maakt deel uit van het strategische groeiplan van Smarts, dat het bureau tot een wereldleider in cultuur gedreven, consumentgerichte communicatie heeft gemaakt.

Smarts’ Global CEO, Pippa Arlow: “Het is fantastisch dat we de mogelijkheid hebben om uit te breiden naar Amsterdam. Het is een stad waarin we al meer dan tien jaar werken, wat het een logische keuze maakt voor ons eerste kantoor op het vasteland van Europa. Het is een perfecte basis voor het verdiepen van relaties met bestaande partners en te profiteren van de ruimere mogelijkheden die directe toegang tot Europa biedt."

“Ook heeft het hebben van een permanent kantoor in Nederland een positieve impact op het verminderen van onze reisbewegingen en CO2-uitstoot, één van de belangrijke waarden die we nastreven als B Corp zijnde. Dit is een van de vele investeringen die we – gesteund door onze recente groei – dit jaar doen en het benadrukt onze ambitie om ons team voortdurend te ontwikkelen, nieuw talent te zoeken en nieuwe capaciteiten op te bouwen om de ambities van onze klanten te ondersteunen."

Creator Hub

De uitbreiding volgt na de recente aankondiging van Smarts over een investering van meer dan één miljoen Britse pond in de nieuwe Creator Hub-divisie van het bureau. Deze investering maakt ook onderdeel uit van het strategische groeiplan van het bureau. Smarts loopt wereldwijd voorop in cultuur gedreven, consumentgerichte communicatie en is binnen vijf jaar van plek #22 naar #8 gestegen in de ‘PR Week Top 150 Consumer Agency’-ranglijst gestegen dit jaar.

Europese hub voor MSQ

Een kantoor in Amsterdam brengt ook nieuwe mogelijkheden mee voor toekomstige groei van MSQ, dat recent werd aangekocht door One Equity Partners om de groep te helpen om zijn ambitieuze internationale uitbreiding te versnellen. Plannen voor andere MSQ-bureaus om zich bij Smarts te voegen in Amsterdam zijn al in ontwikkeling.

Peter Reid, CEO bij MSQ : “We zijn erg blij dat Smarts met de opening van MSQ's eerste kantoor in Amsterdam deze gedurfde stap naar het Europese vasteland zet. Het sluit perfect aan bij onze strategische visie om een sterke Europese hub te creëren voor onze bureaus. Amsterdam is een bruisende stad met een enorm potentieel en dit is simpelweg de eerste in een reeks investeringen om het potentieel voor versnelde groei in Europa te maximaliseren.”
 


Media

Marketing

Economisch