Amsterdam verovert Cannes
15-06-2015 (08:28) - Bureaus
De initiatiefnemers achter de ‘Embassy of Dutch Creativity’, die plaatsvindt tijdens Cannes Lions, maken het programma, de sprekers, nieuwe partners en het thema bekend. Donderdag 25 juni vertegenwoordigen ambassadeurs, afgevaardigden van meer dan 30 creatieve bureaus, Nederland en Amsterdam als creatieve hoofdstad onder de vlag ‘Made in Amsterdam’.
De organisatie is in handen van een samenwerkingsverband: de ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en VEA.
Sprekers en programma bekend
Het programma richt zich puur op internationale bezoekers. In de ochtend is er een Creative Talent Breakfast voor internationaal talent met sprekers Mark van der Heijden (The Backpacker Intern), Alex Bennett Grant (WE ARE Pi) en Jose Berengueres (Robotics Lab, UAE University). Zij vertellen over werk, leven en creative culture in Amsterdam. Daarna vindt ‘s middags een Creative Leadership Lunch plaats voor internationale CMO’s en marketing managers met sprekers Mark van Iterson (Heineken) en James Veenhoff (Denim City). Het laatste onderdeel is er een Creative Leaders Drinks and Dinner voor internationale bureaus en toeleveranciers met sprekers Wesley ter Haar (MediaMonks) and Joost Haartsen (Amp.Amsterdam) en live muziek.
Nieuwe creatieve bureaus aan boord
De afgelopen weken sloten nog zo’n 10 nieuwe internationaal georiënteerde, prijswinnende creatieve bureaus aan als partner en ambassadeur. De lijst beslaat een brede mix van advertising, design, productie- en digitale bureaus: 100% Halal, Achtung!, Addikt, Amp.Amsterdam, Artbox, Brenninkmeijer & Isaacs, BSUR, Caviar Amsterdam, Code d'Azur, Dawn, DAY, Digitas LBi, Hazazah, INDG, Indie, Khanna Reidinga, M-OST, Made For Digital, MediaMonks, Minivegas, N=5, Ogilvy, Superhero Cheesecake, SuperHeroes, Tam Tam, The Ambassadors, UM Studios, VBAT, WeFilm, XXS en Yune. Daarnaast steunen verschillende merken, supporters en partners het initiatief, waaronder 123RF, Adobe, Facebook en Stichting Tick.
Amsterdam als Creative Capital
Volgens de New York Times journalist Russell Shorto is Amsterdam de meest liberale stad ter wereld en de reden dat creatieven zich thuis voelen in de hoofdstad. Wired noemt Amsterdam ‘the gateway to continental Europe and a launch pad for global innovation’. Voor veel merken de reden om voor hun wereldwijde en Europese campagnes te werken met Amsterdamse bureaus. In de tot Nederlands paviljoen omgetoverde tent op de boulevard vlakbij het Palais des Festivals wordt het programma aangeboden onder de vlag van het Amsterdamse thema. Vanuit het concept van David Snellenberg (Dawn) en het design van creatief Ewout Boonstra wordt de uitstraling ‘Made in Amsterdam’ in rood en wit op zwart kracht bij gezet.
Barbera Wolfensberger, boegbeeld en voorzitter Topsector Creatieve Industrie: ‘Onze creatieve industrie is een van de belangrijkste visitekaartjes naar het buitenland. Toch halen we daar niet altijd genoeg uit, met name omdat we te weinig gezamenlijk optrekken. Daarom is de Embassy of Dutch Creativity in Cannes een goed initiatief - ik verwacht dat het een groot succes wordt.’
Berichten op social media worden verspreid met de hashtags #EmbassyofDutchCreativity en #IAACannes.