Annie Chiu verruilt TBWA\Neboko voor Amsterdams 'next-gen’ bureau Soursop
Het Amsterdamse creatieve bureau Soursop heeft Annie Chiu aangenomen als haar eerste Executive Creative Director. Chiu, een veelgeprezen creatief talent en geboren New Yorker, verlaat TBWA\NEBOKO waar ze 4 jaar Creative Director was.
In haar nieuwe functie bij Soursop zal ze zich focussen op een nieuwe aanpak in de wereld van reclame. Ze zal zich richten op het gebruik van culturele relevantie om de verzadigde internationale markt te doorbreken en merken te helpen niet alleen de trends te volgen, maar ze juist actief vorm te geven.
Cruciaal keerpunt
Chiu zet zich in om reclamewereld meer cultureel relevant en inclusief te maken. Soursop bevindt zich momenteel op een cruciaal keerpunt, na een forse groeiperiode sinds de oprichting in 2019. Het bureau heeft naam gemaakt door opvallende campagnes neer te zetten, vernieuwende culturele en strategische initiatieven te ontwikkelen en opvallende content te produceren voor merken zoals Nike, Gucci en Woo, het welzijnsplatform voor de Gen Z-generatie.
Chiu heeft recentelijk de aandacht getrokken met The Breast Gallery voor adidas, een fototentoonstelling van naakte borsten die als onderdeel van de #SupportIsEverything-campagne van het sportmerk op sociale media te zien was.
De geboren en getogen New Yorker begon haar carrière in de reclamewereld bij W+K Portland. Daarna heeft ze gewerkt als copywriter, art director en creatief directeur bij een aantal van de meest vooraanstaande reclamebureaus in de VS, zoals SapientNitro, Brooklyn Brothers, BBDO in New York en Sid Lee in Los Angeles en New York, voordat ze naar Amsterdam verhuisde.
Deze benoeming van Chiu als Executive Creative Director (ECD) bij het bureau, dat trots is op het feit dat het is opgericht door mensen van kleur, versterkt de toewijding van Soursop om alternatieve perspectieven te belichten en te vieren. Dit geldt zowel binnen de interne teams als in de samenwerking met partners en in de verhalen die ze vertellen.
Visionair creatief
Ravi Amaratunga Hitchcock, medeoprichter van Soursop: "Annie is niet alleen een ongelooflijk getalenteerde copywriter en visionair creatief, maar veel meer dan dat. We wilden iemand vinden die de waarden en ethos van Soursop deelt, en in staat is om op creatieve wijze een nieuw soort bureau te leiden. Een bureau dat reclame op een vernieuwende manier benadert, alternatieve stemmen koestert en werk creëert die de cultuur vormt in plaats van volgt - en Annie is precies de juiste persoon hiervoor. Ze wordt al haar hele carrière bestempeld als de ‘toekomst van de reclame’, en nu krijgt ze eindelijk de kans om dat potentieel te realiseren. We kunnen niet wachten om met haar samen te werken.”
"Wat ons drijft is niet het zakelijke, maar het menselijke aspect. We streven ernaar ruimte te creëren voor stemmen die doorgaans niet gehoord worden. Voor mij zijn dit de verhalen die verteld moeten worden"
Annie Chiu, ECD bij Soursop: “Eerlijk gezegd, vind ik dat de reclame-industrie niet snel genoeg vooruit gaat. Als ik kijk naar de nieuwe generatie en het type werk wat hen aanspreekt, merk ik dat dit vaak ontbreekt bij de grotere, meer traditionele bureaus. Bij Soursop ligt de focus anders: wat ons drijft is niet het zakelijke, maar het menselijke aspect. We streven ernaar ruimte te creëren voor stemmen die doorgaans niet gehoord worden. Voor mij zijn dit de verhalen die verteld moeten worden. De mogelijkheid om deze verhalen samen met buitengewoon getalenteerde mensen te kunnen vertellen, is een fantastisch vooruitzicht. Daarnaast is het extra bijzonder dat ik deel mag uitmaken van een voornamelijk vrouwelijk team, en hier ook mijn steentje bijdraag als een van de vrouwelijke POC leads van Soursop - om niet alleen deuren te kunnen openen, maar ze open te houden voor iedereen die zich misschien nog niet hebben gerealiseerd dat dit pad ook voor hen bestaat.”