Calamity Jane aan de slag voor Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF)
Calamity Jane en de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) gaan een langdurige samenwerking aan. De focus zal liggen op PR-acties en -activaties, die de campagne Welcome to the Club moeten versterken.
Deze campagne - die stereotypen over golf moet doorbreken - ontwikkelde de NGF eerder dit jaar met Creature Amsterdam, dat in mei werd opgeheven.
De NGF had al kennisgemaakt met Calamity Jane tijdens de pitch die ze in 2022 uitschreven. “In die pitch viel Calamity Jane met name op vanwege de sterke PR-component in hun concepten,” zegt Directeur Marketing Danielle Wallet van de NGF. “We zijn met een drietal PR-bureaus in gesprek geweest, maar Calamity Jane slaagde er het best in om een vertaalslag te maken vanuit de paraplugedachte van de bestaande campagne.”
Daarnaast sluit de werkwijze van Calamity Jane volgens Wallet perfect aan op de doelstellingen van de NGF. “Calamity Jane creëert concepten vanuit the female gaze - het vrouwelijk perspectief - en juist die vrouwelijke doelgroep is voor ons heel belangrijk. Golf staat bij het grote publiek bekend als mannensport, terwijl de sport ook heel aantrekkelijk is voor vrouwen. Calamity Jane weet die vrouwelijke doelgroep als geen ander aan te spreken.”
De eerste PR-activatie van de hand van Calamity Jane zal in september live gaan. Creative director Kiona de Vries: “De NGF staat echt open voor verandering. Achter de schermen wordt er van alles in gang gezet om de sport inclusiever en aantrekkelijker te maken voor een bredere doelgroep, maar ook in hun communicatie durven ze te breken met de stereotypen en buiten de gebaande paden te gaan. Calamity Jane is geen standaard bureau. Het feit dat de NGF voor ons kiest bevestigt dus dat er een frisse wind waait door de golfsport. Daar maken wij graag deel van uit.”
De campagne “Welcome to The Club’ loopt nog tot 2026. De NGF werkt daarnaast onder meer samen met mediabureau Stroom en onderzoeksbureau Validators.