Creatief bureau Multitude lanceert ethische marketing checklist

30-03-2023 (15:09) - Bureaus

Creatief bureau Multitude werkt uitsluitend met impact-organisaties, maar miste een marketingmethode voor ethisch digitaal gedrag. Daarom ontwikkelde het bureau die methode zelf. Hun checklist werd gepresenteerd tijdens B Corp Month – de maand waarin de internationale community voor duurzaam ondernemers kennis deelt – en is nu voor elke marketeer beschikbaar.

De digitale wereld zit vol valkuilen: van greenwashing tot het doorverkopen van de data van je gebruikers, naar het enorme energieverbruik van websites en social media. Multitude onderzocht of het überhaupt mogelijk is om ethisch campagne te kunnen voeren. Goed nieuws, dat kan, en dat is maar goed ook. Want we hebben verantwoordelijke merken nodig om de transities van de toekomst te versnellen. Daarom zijn marketeers aan zet om dit nieuwe tijdperk van vertrouwen en transparantie vorm te geven. Multitudes checklist helpt daarbij.

Rozemarijn Koopmans, managing director bij Multitude: "Als je je merk & marketing in durft te zetten voor een betere wereld, betalen alle keuzes in onze checklist zich terug in een sterker, betrouwbaarder merk."

People, planet, privacy

Het resultaat is een marketing checklist die afstapt van de 4 traditionele marketing p’s (product, plaats, prijs, promotie) en in plaats daarvan draait om People, Planet en Privacy. Onder People valt onder meer toegankelijk en neuro-inclusief ontwerp, bij Planet leer je o andere over groene hosting, en bij Privacy krijg je handvatten over contextual advertising – up to date met de nieuwe Europese cookiewet.

De checklist werkt voor websites, campagnes en alle andere uitingen die marketeers publiceren. Multitude moedigt iedereen aan om bij te dragen aan deze groeiende checklist door te mailen naar rozemarijn@multitude.nl. 

Over Multitude

Als gecertificeerde B Corp laat Multitude ethische merken als Triodos, Patagonia, WOMEN Inc. en Bits of Freedom voorlopen in de wereld van morgen. Ze zijn een creatief digitaal bureau dat design, interactie en digitale middelen creëert voor verschilmakers. De afgelopen tijd hebben ook zij ethische keuzes gemaakt in hun digitale marketing. Zo zijn ze zelf al overgestapt van Mailchimp naar EmailOctopus, draait hun website op groene hosting, en namen ze afscheid van Google Analytics voor het ethische alternatief Plausible.  


Media

Marketing

Economisch