Dawn speelt open kaart met klimaatimpact

12-10-2022 (13:27) - Bureaus

Dawn kiest er als eerste reclamebureau in Nederland voor inzichtelijk te maken voor welke (vervuilende) sectoren zij exact werkt. Met het zicht op de impact van fossiele reclame, vindt Dawn dat de reclamebranche vaker open kaart moet spelen.

In Groot-Brittannië is onderzoek gedaan naar Advertised Emissions - de extra CO2 uitstoot die voortkomt uit de groei in verkoop dankzij reclame. Dit zou per jaar zorgen voor 28% extra uitstoot per persoon. Dawn wil met reclame de verschuiving naar duurzaamheid versnellen en laat daarom nu in een Client Disclosure Report zien voor welke sectoren zij werken. Hierin wordt duidelijk voor welk percentage van hun omzet bureaus werken voor grote vervuilers of andere controversiële sectoren, zoals de gokmarkt of de vleesindustrie. 


Indirecte impact

Jurian van der Hoeven, Partner Strategy & Culture bij Dawn: “Een gemiddeld reclamebureau stoot zelf niet veel meer CO2 uit dan een crèche, maar de klanten waar we voor werken kunnen een ongelooflijke impact hebben op de klimaatcrisis. Nu er steeds meer te doen is over een duurzame toekomst, verbaast het me dat vervuilende klanten onbesproken blijven. Daarom nodig ik iedereen uit: we hebben een template gemaakt waarmee andere bureaus makkelijk inzicht kunnen bieden in de sectoren die zij helpen groeien.”

Ga voor het rapport van Dawn en de template naar deze pagina.

 


Media

Marketing

Economisch