Dentsu Creative lanceert DOJO - Creative Technology Lab
De mogelijkheden en kansen op het gebied van technologie als AI, Mixed Reality en Predictive Modeling ontwikkelen zich bijna dagelijks. Daarom kan het lastig zijn om door de bomen van de buzz het bos te zien en kansen van hypes te onderscheiden. Dentsu Creative brengt om die reden nu haar creative technology talent samen in een nieuw type ‘innovatielab’. Hier kunnen merken een concept in vier weken tot leven brengen met een werkend prototype, waarmee de waarde in de echte wereld getest kan worden.
Uit onderzoek van Dentsu Creative Amsterdam blijkt dat veel merken tegen hetzelfde probleem aanlopen: ideee¨n genoeg, maar een volle backlog; een gebrek aan tijd, geld en de juiste mensen om deze ideee¨n realiteit te laten worden. Hoe maak je dan als bedrijf goede keuzes en bepaal je de waarde van nieuwe technologie voor klanten en voor de business?
“De behoefte verschuift van Design Thinking naar Design Doing. Een idee er op een slide mooi uit laten zien is e´e´n ding, daar realiteit van maken een tweede. Dat doen wij. Ons team van creative technologists heeft het talent om menselijke creativiteit te combineren met het bouwen en programmeren met opkomende technologiee¨n. In onze nieuwe DOJO propositie brengen we deze skills samen om klanten te helpen versnellen en hun effectieve output te vergroten,” aldus Luke Vink, Head of Creative Technology bij Dentsu Creative.
“Wij geloven dat technologie onze industrie op een positieve manier op zijn kop kan zetten, mits we het inzetten als katalysator voor creativiteit en effectiviteit” zegt Deniz Kurt, Creative Technologist. “Creative technology gaat voor ons over de combinatie van het nut van technologie, met de rijkheid van menselijke emoties. Zo lanceerden we drie maanden geleden onze experimentele Artificial Client. Personas als de Ruthless Critic en Idealistic Dreamer geven bruikbare feedback op creatief werk, van copy tot UX. Door op een slimme manier verschillende AI tools aan elkaar te knopen, helpt het ons niet alleen ons werk te versnellen, maar komt het ook echt tot leven met realtime sprekende 3D characters en een uitdagende tone-of-voice.”
DOJO gaat van start met het ontwikkelen van prototypes voor launching clients KPN en Randstad. Ter ere van de lancering geeft DOJO e´e´n sprint in Creative Prototyping weg. Merken kunnen tot 5 december hun beste AI idee via thedojo.studio indienen. Op 7 december wordt tijdens het DOJO Launch event de winnaar bekendgemaakt.