Euro RSCG biedt merkenbarometer

03-06-2008 (10:43) - Bureaus

Gisteren lanceerde Euro RSCG Nederland zijn merkenbarometer Brand Momentum. Een volledig online onderzoek onder ruim 1.350 Nederlanders, bestaande uit ‘gewone’ consumenten en Prosumers, de groep sterk vooroplopende en beïnvloedende consumenten. Het bijzondere van het onderzoek is dat hierdoor op <http://www.brandmomentum.nl/>  naast de huidige populariteit, ook de toekomstige populariteit van merken binnen diverse categorieën te volgen is.
Brand Momentum maakt onderdeel uit van Euro RSCG’s internationale Prosumer Pulse-onderzoek, Het doet denken aan de beproefde politieke opiniepeilingen, waarmee het mogelijk is merken te tracken en te analyseren. Het is dus een dynamische meting van de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk in vergelijking met de concurrentie. Euro RSCG Nederland zet het Prosumer Pulse-onderzoek in om communicatie en campagnes optimaal te laten aansluiten bij de doelgroep en de tijdgeest. Het van oorsprong Franse communicatienetwerk bestaat in Nederland uit het 'through the line' reclamebureau Euro RSCG Amsterdam, het in 'digital branding' gespecialiseerde bureau Euro RSCG 4D en het bureau voor identiteit, reputatie en communicatie Euro RSCG Bikker.

Toekomstige populariteit merken
Een Prosumer is een proactieve consument. Iemand die veel gebruik maakt van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken is bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur, etc.. Binnen het onderzoek wordt gekeken naar de scores van consumenten en Prosumers. Door de vooroplopende, beïnvloedende rol van Prosumers op andere consumenten, leidt een sterke positieve score voor een merk door deze groep tot een sterke waardering van het merk door consumenten in de nabije toekomst. En omgekeerd. Kortom: consumenten in het onderzoek geven de huidige populariteit aan, Prosumers welk merk in de lift zit en welke kant die lift dan op gaat. Binnen het Brand Momentum onderzoek worden er diverse merkcategorieën onderzocht. Een overzicht van deze categorieën:


•         Alcoholische dranken
•         Energieleveranciers
•         Financiële dienstverleners
•         Functional Foods
•         Gameconsoles
•         Online media
•         Persoonlijke verzorging
•         Retail
•         Sport
•         Telecom
•         Voedingsmiddelen
•         Zorgverzekeraars

Media

Marketing

Economisch