Fonk preview: Ganda
09-06-2015 (11:48) - Bureaus
Een creatief bedrijf bestieren met een visie uit de bedrijfskunde en een liefde voor advertising. Hoe doe je dat? Door klankborden, leidinggeven maar vooral een diepgeworteld geloof in ‘empowerment & ownership’, aldus Ernstjan Albers mede-oprichter en partner van het Amsterdamse Ganda.
Mede dankzij die visie groeide Ganda in nog geen tien jaar van twee man naar bijna twintig man sterk. Het bureau kenmerkt zich door een bewuste bescheidenheid. Geen franje, poespas en prijzenhonger. Goed werk leveren levert goed werk op. Dat goede werk begint in 2005 als Microsoft de launching customer van Ganda is. Ze zijn nog steeds klant bij oprichters Ernstjan Albers en Dennis Gandasoebrata.
Ernstjan Albers: ‘Digitaal is nu echt een volwassen vakgebied, maar er is nog zo veel werk te doen. Het is echt nog het Wilde Westen, heerlijk. Bureaus kunnen ook nog wel een tijdje flink specialiseren, dat zal wel teruglopen maar er is weinig concurrentie. Tenminste absoluut nog niet in die mate zoals above the line bureaus dat ervaren. En dus kan je ook nog goed samenwerken en elkaar als digitale creatieve bureaus dingen gunnen. Het is een prettig klimaat met goede bureaus met oorspronkelijk mensen en ideeën.’
In fonk 157 (verschijnt 12 juni) meer over de drie principes en vier regels die Ganda in tien jaar tijd succesvol maakten