Gemiddeld uurtarief agencies stijgt, maar onderlinge verschillen zijn groot

25-01-2024 (16:22) - Bureaus

Het uurtarief van agencies met 5 tot 80 fte lag in 2023 gemiddeld 7,3% hoger dan in 2022. Dit komt doordat marktontwikkelingen zoals inflatie en tekort aan personeel de omzetdoelstellingen en begroting van agencies beïnvloeden.

Die invloed werkt door in de tariefstelling. Daarnaast bepalen bureaus hun tarieven ook op basis van de indexatie, concurrentie en de waarde die ze leveren. Dat blijkt uit recent onderzoek van Simplicate onder bijna 500 agencies in Nederland.

Hoogste tarief

Gemiddeld werd er in het afgelopen jaar € 100,68 per uur betaald voor de dienstverlening van creative agencies, digital agencies en online marketingbureaus. Dit gemiddelde is berekend op basis van data van bureaus met 5-80 fte, waarvan twee derde van de dataset bestond uit bureaus met 5 tot 20 medewerkers in dienst. Creative agencies vragen het hoogste tarief met een gemiddeld uurtarief van € 104,84 per uur. Digital agencies en online marketingbureaus hanteerden in 2023 gemiddeld een tarief van € 98,20 per uur. Ook blijkt uit het onderzoek van Simplicate dat bedrijfsgrootte invloed heeft op de hoogte van het uurtarief. Kleinere bureaus (tot 10 fte) rekenden iets lagere tarieven dan grotere bureaus.

"Er zijn grote onderlinge verschillen; online marketingbureaus (€ 109.844 per fte) zijn gemiddeld gezien het beste in staat om hun gewerkte uren te factureren, terwijl digital agencies (€ 93.902 per fte) achterblijven"

Grote verschillen

Verder biedt het onderzoek inzicht in de omzet en productiviteit van agencies. Agencies behalen gemiddeld € 104.000 omzet per fte. In deze berekening zijn inkoopwaardekosten niet meegenomen om een eerlijke vergelijking te maken tussen bureaus. Maar er zijn grote onderlinge verschillen; online marketingbureaus (€ 109.844 per fte) zijn gemiddeld gezien het beste in staat om hun gewerkte uren te factureren, terwijl digital agencies (€ 93.902 per fte) achterblijven. De gemiddelde productiviteit is met 54% nagenoeg gelijk bij alle soorten agencies. Deze gemiddelde productiviteit is berekend over alle medewerkers, inclusief indirecte medewerkers die geen uren schrijven voor klanten. Hier is nog veel winst te behalen; uit analyse naar andere bureaus die hun tarieven baseren op gewerkte uren, zoals accountants, consultants en architecten, blijkt dat een productiviteit van 60 tot 70% haalbaar is.

Periodieke onderzoeken

Dit Benchmark Report is onderdeel van periodieke onderzoeken die Simplicate uitvoert en publiceert. Met deze rapporten biedt de organisatie unieke inzichten en adviezen over de bedrijfsvoering van agencies. Daarmee kunnen zij betere strategische keuzes te maken en hun volle potentieel benutten.  


Media

Marketing

Economisch