Gouden Kalf-winnaar Michael Middelkoop stapt over naar 100%

30-09-2024 (10:32) - Bureaus

Regisseur Michael Middelkoop, die afgelopen weekend 3 Gouden Kalveren won met de speelfilm Dit is Geen Kerstfilm, sluit zich per direct ook als commercialregisseur aan bij 100% (voorheen HALAL).

Middelkoop won een Gouden Kalf voor Beste Regie Speelfilm, Beste Scenario Speelfilm en Beste Bijrol Speelfilm. De ‘absurdistische ensemblekomedie’, die in première ging tijdens het Nederlands Film Festival, werd geproduceerd door 100%.

De voormalige artdirector / creative director die de afgelopen jaren bij Czar op het roster stond, speelt graag met het bekende en het onverwachte, er is ruimte voor authenticiteit en multiculturalisme. Hij heeft een aanpak, waarmee hij net zo makkelijk commercials, korte films, speelfilms, TV-series en webseries maakt – waar hij zowel diverse filmprijzen als een Cannes Lion mee won. Middelkoop maakte onder (veel) meer de horror-komedie Netflix & Chill, Snor, een surrealistisch verhaal over het accepteren van een verloren liefde, en de veelgeprezen tv-serie Zina.

aansluiting vinden bij jongerencultuur

Na zijn studie Film in Amsterdam begon de Rotterdamse Middelkoop zijn creatieve carrière overigens als artdirector bij bureaus als Saatchi & Saatchi, Happiness Brussels, Achtung! en Dawn, voordat hij definitief ging regisseren voor merken als adidas, Tele2, Lego en Asics – waarbij hij experimenteerde met nieuwe technieken om aansluiting te vinden bij de jongerencultuur.

Perfecte timing
Gijs Determeijer, Partner en Executive Producer van 100% (fka HALAL): ‘Met heel veel plezier hebben we afgelopen jaar gewerkt aan deze speelfilm. Het hele proces verliep zo soepel en het werken met Michael was een feestje.We zijn ook al twee andere speelfilms aan het ontwikkelen, dus het voelde niet meer dan logisch om ook commercials samen te gaan maken. De timing kon niet beter om dit nu aan te kondigen, met 3 Gouden Kalveren op zak.'

Michael Middelkoop: ‘De ambitie was om een publieksfilm te maken die met intelligente humor de moderne samenleving onder de loep neemt. Het winnen van drie Gouden Kalveren onderstreept voor mij niet alleen dat die ambitie waar te maken is, maar biedt ook een hoopvol perspectief. Het is tijd voor leuke, spannende en originele crossover films, die én iets te zeggen hebben én commerciële waarde hebben.’

Weirdo

En over zijn overstap naar 100%: ‘Ik ben best wel een weirdo; een regisseur met een achtergrond als creatief. Ik word hongerig van een vette reclamecampagne, een geniale sketch of een goed script dat iets te zeggen heeft. Die honger kan ik maar op één plek stillen. Een plek die net zo divers is als ik. Ik ben heel blij om met 100% een nieuw hoofdstuk te openen en te rellen!’

Foto: Michael Middelkoop op de set van Dit is Geen Kerstfilm 
Fotografie: Elmer van der Marel)

 


Media

Marketing

Economisch