GroupM verwacht voor 2024 een groei in mediabestedingen
Tijdens het jaarlijkse 'This Year Next Year' event van GroupM werd bekend gemaakt dat ze een positieve groei van mediabestedingen in 2024 verwachten.
Op het event staan de stil bij de ontwikkelingen in de media van het afgelopen jaar en wordt er vooruit gekeken naar het aankomende jaar. In theater Amsterdam hoorden de ruim 800 gasten bestaande uit zowel adverteerders als uitgevers dat GroupM verwacht dat de mediabestedingen volgend jaar tussen de 4% en 7% zullen groeien.
Retail Media groeit
De verwachte groei in mediabestedingen in 2024 van 4% - 7% wordt onder andere veroorzaakt door een stijging in retail media van ca 25 - 28% tov 2023. Dit was dan ook de reden voor GroupM om tijdens het event extra bij stil te staan over de ontwikkelingen op dit gebied. Andere mediumtypes waarvan ze verwacht dat zij een stijging zullen laten zien zijn out of home en audio, met 8-11% en 4-7%. Reden voor deze groei zit voornamelijk in het feit dat tv in linear bereik en in effectiviteit afneemt en dat deze het verlies in bereik kunnen compenseren.