Headhunters Bob van Es en Sebastian van 't Hoff bundelen krachten

11-05-2023 (13:38) - Bureaus

Bob van Es van Van Es Search en de Nederlandse, voormalige artdirector Sebastian van ’t Hoff, al jaren headhunter in Zuid-Afrika, hebben samen South Africa’s Best opgericht. Met de nieuwe onderneming in Johannesburg en Zeist willen de twee een ‘luchtbrug’ creëren voor reclametalent tussen Zuid-Afrika en Nederland.

Het idee om twee werelden en netwerken te verbinden, ontstond afgelopen jaar. In Zuid-Afrika is er een overschot aan talent in de marketing- en reclame-industrie, en in Nederland was er juist een tekort. Tel daarbij op dat hoogopgeleide Zuid-Afrikanen graag in Nederland willen werken en de praktische drempel (qua visum) laag is – en het lightbulb moment ‘SA Best’ was een feit.

Volgende stap

Sebastian (Bas) van ’t Hoff: ‘Ik ben ooit als artdirector begonnen bij het beste bureau van Nederland met de mooiste naam, Prins Meijer Stamenkovits & van Walbeek/Y&R (PMSvW/Y&R). Maar na een aantal jaar daar gewerkt te hebben, werd Nederland mij te klein en verveelde ik me – en besloot ik naar Zuid-Afrika te verhuizen. Dat was in 1995. Van daaruit heb ik 20 jaar als freelancer over de hele wereld gereisd. Mijn drijfveer was altijd om in de reclamewereld te blijven werken, omdat ik me daar erg in thuis voel.
In 2015 besloot ik te settelen in Zuid-Afrika en heb ik No Sweat Work opgericht, waarmee we reclametalent bij klanten plaatsen. Nu is het moment aangebroken om de volgende stap te zetten en Zuid-Afrikaans talent naar Europa in het algemeen en Nederland in het bijzonder te brengen. Eerst vanuit hier, samen met Bob in Nederland. Maar we zullen ook snel uitbreiden in Europa.’

Betere tarieven

De samenwerking met Van ’t Hoff in Zuid-Afrika komt voor Bob van Es, die eerder aan zowel bureau- als klantzijde heeft gewerkt, niet uit de lucht vallen. ‘Zuid-Afrika heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Ik heb er lang gelden gewoond en gewerkt en heb er nog familie wonen.'
‘Met SA Best willen we een interim of permanente plek voor reclamemakers en marketeers in Nederland vinden; in eerste instantie gaat het om opdrachten op afstand, waarna we – bij succes – mensen zullen helpen om in Nederland te komen werken en wonen.
Het mooie van de opzet voor klanten in Nederland en straks Europa is dat zij zich geen zorgen hoeven te maken over het proces, de administratieve afwikkeling/rompslomp en toegang krijgen tot een ruim aanbod aan zeer professioneel talent voor betere tarieven dan ze gewend zijn. Het instaprisico is dus heel laag.
Onze focus zal eerst komen te liggen op de beste creatieven, maar al snel zullen we ook uitbreiden naar andere functies in de reclame- en marketingindustrie. Verzoeken kunnen al ingediend worden.’
 


Media

Marketing

Economisch