IKEA kiest na pitch voor DDB Unlimited als lead agency

04-07-2022 (17:09) - Bureaus

IKEA Nederland brengt de merkstrategie- en campagneontwikkeling onder bij DDB Unlimited. Het creatief bureau won een pitch die werd begeleid door Fred Moolhuijsen van Brand & Business Architects.
 
DDB Unlimited kwam zowel op strategisch als creatief niveau sterk naar voren. Er wordt nu hard gewerkt aan de uitwerking van de nieuwe merkpositioneringsstrategie om de positie van IKEA als marktleider en betekenisvol merk in Nederland blijvend te versterken. IKEA wil in deze tijden - waarin veel verandert en concurrentie toeneemt - relevant blijven voor zoveel mogelijk mensen. De nieuwe merkpositionering wordt uitgerold naar alle kanalen en het eerste werk is zichtbaar vanaf september 2022.
 

Meer holistische aanpak

DDB Unlimited gaat IKEA Nederland ondersteunen bij het opstellen en het uitvoeren van de nieuwe merkpositioneringsstrategie, waarbij communicatie en marketing zullen samensmelten. IKEA wil toe naar een meer holistische aanpak, zodat klanten en medewerkers via alle kanalen (online en offline) een nog consistentere en sterkere merkbeleving ervaren: als consumentenmerk, werkgeversmerk en als corporate merk. Om meer inzicht in de markt te krijgen, werkte IKEA samen met MARE, specialist in futureproof kwalitatief onderzoek.
 
Iris Midavaine, Country Communication Manager IKEA Nederland: "We mogen ons na bijna tachtig jaar nog altijd rekenen tot een van de sterkste merken ter wereld, en we bouwen op een rijke historie en een sterk fundament. Met de vele uitdagingen anno 2022 zijn we relevanter dan ooit: een fijn thuis is zo ontzettend belangrijk, en wij proberen deze plek - en daarmee het dagelijks leven - voor zoveel mogelijk mensen makkelijker, beter, betaalbaarder en duurzamer te maken."
 
Carolien Hulstman, Country Marketing Manager IKEA Nederland: "We willen dat IKEA een merk is waar mensen zich graag aan willen blijven verbinden. In DDB hebben wij een nieuwe langetermijnparter gevonden die ons daarbij op creatief strategisch vlak helpt."

Dick van der Lecq, CEO DDB Unlimited: "IKEA is een supersterk iconisch merk en met nieuwe concurrentie, generaties en kanalen gaat het een nieuwe fase in. We zijn heel trots om hier deel van uit te mogen maken."
 

Afscheid van Buutvrij for life

Met de keuze voor DDB Unlimited komt een einde aan de samenwerking met Buutvrij for life. Het Amsterdamse creatieve bureau creëerde sinds 2019 betekenisvolle en creatieve campagnes voor IKEA - waaronder 'Iedereen Slim' -, de catalogus als audioboek en het prijswinnende 'Bring Back Friday' - het duurzame tegengeluid op Black Friday. 


 

Media

Marketing

Economisch