Johnny Wonder aan de slag voor Geheugen van Nederland
16-03-2022 (15:31) - Bureaus
Communicatiebureau Johnny Wonder is het nieuwe social- en contentbureau van Geheugen van Nederland - een gezamenlijke campagne van Nederlandse erfgoedinstellingen om gedigitaliseerd erfgoed te promoten zoals het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Koninklijke Bibliotheek. Het Amsterdamse bureau won de aanbesteding die hiervoor eind vorig jaar was uitgeschreven.
De campagne Geheugen van Nederland is bedoeld om Nederlands (digitaal) erfgoed van de deelnemende instellingen voor een breed Nederlands publiek toegankelijk te maken. Momenteel gebeurt dat onder meer via de website geheugenvannederland.nl en succesvolle social media kanalen op Facebook en Instagram. De thematiek van Geheugen van Nederland is breed: van de opkomst van het Chinese restaurant in Nederland tot de lotgevallen van atlete Foekje Dillema - en van de Sint Elizabethsvloeden waaruit de Biesbosch ontstond tot de ondergang van de Verenigde Oostindische Compagnie.
Mirjam Raaphorst, hoofdredacteur van Geheugen van Nederland: 'Na een succesvolle start van de campagne in 2020 kijken we uit naar de samenwerking met ons nieuwe content bureau. We verwachten dat we met Johnny Wonder het Geheugen van Nederland nóg een stap verder kunnen brengen. Het bureau wist ons te overtuigen met ambitieuze en pragmatische ideeën waarmee we zowel onze online impact kunnen vergroten als de campagne toekomstbestendiger kunnen maken.'
Willem Dudok, creatief directeur van Johnny Wonder: De archieven van de Nederlandse erfgoedinstellingen zijn zo ontzettend rijk aan beelden en verhalen - daar kun je uren in verdwalen. We zijn heel blij dat de mensen achter Geheugen van Nederland net zo enthousiast waren over onze ideeën om die verhalen naar een groter publiek te brengen als wijzelf.'
De campagne Geheugen van Nederland is bedoeld om Nederlands (digitaal) erfgoed van de deelnemende instellingen voor een breed Nederlands publiek toegankelijk te maken. Momenteel gebeurt dat onder meer via de website geheugenvannederland.nl en succesvolle social media kanalen op Facebook en Instagram. De thematiek van Geheugen van Nederland is breed: van de opkomst van het Chinese restaurant in Nederland tot de lotgevallen van atlete Foekje Dillema - en van de Sint Elizabethsvloeden waaruit de Biesbosch ontstond tot de ondergang van de Verenigde Oostindische Compagnie.
Mirjam Raaphorst, hoofdredacteur van Geheugen van Nederland: 'Na een succesvolle start van de campagne in 2020 kijken we uit naar de samenwerking met ons nieuwe content bureau. We verwachten dat we met Johnny Wonder het Geheugen van Nederland nóg een stap verder kunnen brengen. Het bureau wist ons te overtuigen met ambitieuze en pragmatische ideeën waarmee we zowel onze online impact kunnen vergroten als de campagne toekomstbestendiger kunnen maken.'
Willem Dudok, creatief directeur van Johnny Wonder: De archieven van de Nederlandse erfgoedinstellingen zijn zo ontzettend rijk aan beelden en verhalen - daar kun je uren in verdwalen. We zijn heel blij dat de mensen achter Geheugen van Nederland net zo enthousiast waren over onze ideeën om die verhalen naar een groter publiek te brengen als wijzelf.'