Just helpt musea digitaliseren

20-06-2023 (10:02) - Bureaus

JUST is een Haags ontwerpbureau met een in-house productiestudio en een groot hart voor maatschappelijke en culturele opdrachtgevers.

Zij helpen musea digitaal te vernieuwen. Digitalisering wordt nog vaak als ingewikkeld en duur bestempeld, terwijl JUST met cases voor Paleis het Loo, Kunstmuseum en Maritiem Museum laat zien dat deze aannames niet kloppen. Hierbij zet JUST de museumervaring centraal, maken ze gebruik van slimme oplossingen, en zorgen ze ervoor dat websites en apps in de toekomst eenvoudig door musea zelf kunnen worden beheerd.

Museumervaring

Medeoprichter Jeroen Wielaard, “Wij redeneren altijd vanuit de gebruiker; hoe ervaart iemand een bezoek? Wij houden de ervaring het liefst zo eenvoudig mogelijk. Zo kiezen we voor het intypen van een nummer bij een kunstwerk in plaats van het scannen van een QR-code of het kunstwerk zelf. Door bewust voor een low-tech oplossing te kiezen, voorkomen we dat bezoekers constant met hun smartphone tussen hun gezicht en het kunstwerk rondlopen. Bovendien is het techniek die voor iedereen begrijpelijk is, ongeacht hoe oud je bent.” Voor de audiotours in Kunstmuseum Den Haag en Paleis het Loo maakte JUST gebruik van het zogenaamde ‘raise to listen’-principe. Bezoekers hoeven slechts hun telefoon naar hun oor te bewegen om het verhaal over een kunstwerk te horen.

Digitalisering binnen handbereik

JUST bouwt zoveel mogelijk kostenefficiënt. Zo ontwikkelden ze onlangs een audiotour binnen de website voor het Maritiem Museum. Voor de tours die wel de app stores bereiken ontwikkelt JUST op basis van React Native, een tool waarmee zowel in Android als iOS kan worden gebouwd. Deze manier van bouwen zorgt voor een enorme reductie in ontwikkelkosten. In tegenstelling tot de fysieke audiotour devices waar musea soms nog mee werken biedt een app veel meer mogelijkheden. Zo kan de ingebouwde intelligentie in de app gedurende de hele customer journey marketingacties uitvoeren maar bijvoorbeeld ook crowd control behoort tot de opties. 

Eenvoud aan de ‘achterkant’

Het onderhouden of uitbreiden van content wil JUST ook graag zo makkelijk mogelijk maken voor musea. Zo kunnen alle musea hun tours zelf beheren, nieuwe tours aanmaken, en kunnen app en website handig met elkaar communiceren. Door alle kunstwerken uit één database te laden wordt kostbare tijd bespaard en blijft het beheren van content overzichtelijk. Zo digitaliseert JUST voor Paleis het Loo de hele collectie bestaande uit duizenden kunstobjecten. Uiteindelijk kan het museum zelf deze content bij verschillende tours op de website en in de app inzetten. 


Media

Marketing

Economisch