Kaliber zet met nieuwe campagne Alliander neer als brutaal eerlijke werkgever
Als we de onderbuik van Nederland moeten geloven, is de energietransitie volslagen onmogelijk. Of het nou gaat om onze afhankelijkheid van aardgas en olie of de intense uitdagingen bij het verduurzamen van de industrie, elke verandering is te moeilijk, te duur of te groot.
Voor Alliander, het grootste netwerkbedrijf van Nederland en verantwoordelijk voor 5,8 miljoen aansluitingen op het stroom- en gasnet, is het inderdaad een taak van immense proporties. Tot voor kort ging het vooral om het onderhouden en uitbreiden van ons energienet. Anno 2023 staat Alliander echter (juíst ook als grootste netwerkbedrijf) voor de uitvoering van het klimaatakkoord. En Alliander gelooft, in tegenstelling tot de gemiddelde onderbuik, dat het wél kan.
Een spannende houding, zeker voor een relatief onbekende werkgever uit een technisch segment. Mede daarom is de brutaal eerlijke toon in deze werkgeverscampagne gekozen. Want zonder de juiste mensen kan Alliander niet zoveel. Alliander zet zichzelf daarom neer als maatschappelijk waardevolle werkgever met werk voor bijna elke Nederlandse professional. En dus zeggen we: “De energietransitie is onmogelijk. Zonder jou.”
In alle uitingen speelt de landelijke campagne met twee elementen: aan de ene kant het cynische statement dat stelt wat er onmogelijk is, en aan de andere kant de tegendraadse Alliander-blik. Copy, beeld en audio werken samen om die verandering in toon in elke uiting over te brengen. Of het nou social video, radio, print of OOH is. De campagne start met een paginagrote advertentie in het AD die de volledige boodschap krachtig bij Nederland thuis brengt.
Credits
Alliander: Roos Lavrijsen & Lisa-Marie van den Brink
Strategie & Creatie: Kaliber Interactive
Productie: Studio Studio, Kaliber Interactive, STROOM, Postoffice, Positive Digital, MrWork
Alliander - De energietransitie is onmogelijk - Werkgeversmerkcampagne from Kaliber Interactive on Vimeo.
Alliander - 9 miljoen auto's aan de laadpaal is onmogelijk - Werkgeversmerkcampagne from Kaliber Interactive on Vimeo.