Kika Douglas nieuwe Chief Creative Officer 180 Amsterdam
180 Amsterdam kondigt de benoeming aan van Kika Douglas aan als nieuwe Chief Creative Officer (CCO). Kika sluit zich aan vanuit Dentsu Creative Amsterdam, voorheen Achtung, waar ze CCO was en deel uitmaakte van het wereldwijde Dentsu Creative Council.
Kika begon haar carrière bij JWT in Spanje, en heeft de laatste 15 jaar in leidinggevende creatieve functies gespendeerd bij verscheidene bureaus rondom de wereld, waaronder David&Goliath, Johannes Leonardo and AKQA. Gedurende deze periode was ze verantwoordelijk voor klanten zoals Diesel, Porsche, KLM, The North Face, Malaria No More en Nike Women.
ijdens haar carrière heeft ze veel onderscheidingen en prijzen binnen gehaald, waaronder prestigieuze onderscheidingen bij Cannes Lions, D&AD, CLIO's en Eurobest voor merken als VW, Adobe en Adidas Originals. Daarnaast is ze ook actief betrokken als creatieve mentor in maatschappelijke projecten, die zich inzetten om de female creative community met elkaar te verbinden.
Innovatie en culturele relevantie
Kika Douglas: “De filosofie van 180 om ‘The world as it could be’ te creëren, is iets wat me enorm aanspreekt. Ik geloof in de kracht van creativiteit en innovatie om een positieve impact te maken op de wereld om ons heen, en tegelijkertijd merken en bedrijven te laten transformeren. Ik ben enthousiast om de rol van CCO voor 180 in te nemen en om samen te werken met enkele van de meest creatieve denkers in ons vak. Samen zullen we de creatieve innovatie en culturele relevantie van 180 ’s ambitieuze klanten versterken, en geven we vorm aan de toekomst van onze branche.”
Kika Douglas zal per 1 mei 2023 aan de slag gaan met de verantwoordelijkheid voor alle creatieve output van 180. Pol Hoenderboom blijft creatief eindverantwoordelijk voor de creatieve richting van DDB Amsterdam waar Kika zich vooral zal focussen op de hele (internationale) 180 groep aan de Herengracht.
Naast Kika heeft 180 Amsterdam ook het ECD-team Samyr Souen and Bern Hunter van Dentsu Creative Amsterdam aangenomen. Samyr en Bern hebben een prominente rol gespeeld in de meest bekroonde campagnes van Dentsu Creative Amsterdam, zoals onder andere de prijswinnende cross-industry campagne 'Snelweg Sprookjes' voor Volkswagen en de Grand Prix winnaar 'Adobe x Bowie'. Bern werkte daarvoor bij Wieden + Kennedy in Amsterdam, waar hij onder andere werkte voor Nike en EA Sports, en hiervoor heeft hij zijn carrière doorgebracht bij bureaus in Londen, New York en Parijs. Samyr begon zijn carrière in Sao Paulo, voordat hij werkte in Portland op Nike bij AKQA en in New York bij SID LEE en Johannes Leonardo.