Onafhankelijk creatief bureau GUT Amsterdam krijgt vorm

03-07-2023 (08:00) - Bureaus

Na een indrukwekkende prijzenregen bij de Cannes Lions dit jaar, waarbij GUT onder meer de titel Independent Network of the Year won en drie Grand Prix-awards in de wacht sleepte, heeft het internationale creatieve bureau zich officieel gevestigd in Europa. GUT koos Amsterdam als thuisbasis voor alles waar het bureau om bekendstaat: een visie "met guts, talent en vastberadenheid."

“We zijn nog aan het bijkomen van een historische week in Cannes, met alle emoties en inzichten die daarbij horen. Maar één ding is zeker: het was een symbolische manier om onze eerste vijf jaar af te sluiten,” zegt Anselmo Ramos, co-founder en creative chairman van GUT. "Alle extra energie en het optimisme dat we hierdoor hebben gekregen, stoppen we in GUT Amsterdam om het merk GUT binnen Europa op de kaart te zetten. We zijn klaar om te laten zien dat we lef hebben, dappere klanten te vinden en te blijven bewijzen dat moed wordt beloond. Wie durft, kan zakendoen.”

Managing director Natalia Forster heeft de leiding over GUT Amsterdam, dat zijn deuren begin 2023 opende. Deze week verwelkomt ze twee creative directors in Amsterdam: Matteo Gallinelli en Guillaume Roukhomovsky. De Nederlandse hoofdstad heeft creatieve bureaus veel te bieden, weet Forster uit ervaring. Ze heeft 21 jaar ervaring binnen de reclame-industrie, waarvan 15 in Amsterdam, en haar cv staat vol senior functies bij 180, Wieden+Kennedy, TBWA en andere prijswinnende bureaus.

“We kunnen ons geen betere stad bedenken voor onze eerste Europese vestiging,” zegt Forster. “Amsterdam is een internationale haven die alle accenten, culturen en perspectieven verwelkomt. Een stad die creatief talent aantrekt en omarmt. De ideale plek om de basis voor ons bureau in Europa te leggen.”

Forster en creative directors Gallinelli en Roukhomovsky – die voorheen bij 72andSunny werkten – krijgen gezelschap van Bruno Steffan (head of strategy) en Meme Traverso (group account director). Het Amsterdamse team brengt zowel internationale als landelijke ervaring met zich mee binnen GUT, dat onder meer werkte aan bekroonde internationale campagnes voor merken als adidas, Coca-Cola en Google. De ambitie van GUT Amsterdam: groeien in een gedurfd tempo, waarbij de focus altijd ligt op het vinden van onverschrokken lokaal toptalent. De missie van GUT is niet voor niets de diversiteit te laten zien van elke regio waarin het bureau actief is.

“Door vanaf nul een nieuwe vestiging op te bouwen, kunnen we precies het creatieve bureau creëren dat onze klanten nodig hebben,” zegt Forster. “We hebben de expertise van een internationaal creatief bureau met een radicaal onafhankelijke mindset, terwijl we iedere klant ook van begin tot eind een volledig gepersonaliseerde service bieden. Daar zijn we blij om.”

Eerste vestiging buiten Amerika

GUT Amsterdam is de zevende vestiging van het creatieve bureau, en het eerste buiten Amerika. De rest van het wereldwijde team, 480 man sterk, is verspreid over Miami, Buenos Aires, São Paulo, Toronto, Mexico City en Los Angeles. Het bureau werkt samen met klanten als Philadelphia Cream Cheese, Tim Hortons, Mercado Libre en diverse merken van Anheuser-Busch InBev. Het Amsterdamse portfolio bestaat al uit foodora (een maaltijdbezorgservice die marktleider is in Scandinavië en de Oost-Europese markt, met Delivery Hero als moederbedrijf) en Kraft-Heinz. GUT verkent momenteel samenwerkingen met merken over het hele continent en laat een frisse wind door de stad waaien.

Bewondering

“We hebben veel respect voor de creatieve geschiedenis van Amsterdam en Europa,” zegt Ramos. “We zijn opgegroeid met het werk van Wieden & Kennedy, 180, 72andSunny, KesselsKramer en zoveel andere bureaus die we bewonderen. Het is dan ook een eer ons nu tussen al die bureaus te omgeven, van ze te leren en op een vriendelijke manier competitie aan te gaan, op deze prachtige creatieve en culturele plek.”

Gedurfde campagnes

GUT werd in 2018 opgericht door de prijswinnende creatieve veteranen Anselmo Ramos en Gaston Bigio. Eerder richtten zij samen DAVID op, dat deel uitmaakt van Ogilvy. Het duo is gespecialiseerd in gedurfde, spraakmakende campagnes en vooral bekend van concepten als ‘Google Home Of The Whopper’ (Burger King), ‘Wiener Stampede’ (Heinz) en ‘Stand By You’ (Budweiser).

Onafhankelijk Bureau van het Jaar

In vijf jaar tijd heeft GUT al talloze prijzen en onderscheidingen binnen de branche gewonnen. In de VS staat het creatieve bureau bekend om zijn vernieuwende denkwijze en opvallende benadering van creativiteit. GUT is onlangs verkozen tot hét onafhankelijke bureau van het jaar in Cannes en werd ook uitgeroepen tot LATAM Network of the Year. De GUT-vestiging in Buenos Aires sleepte dit jaar ook grote prijzen in de wacht, waaronder Independent Agency of the Year en Agency of the Year – de eerste voor Argentinië. GUT kreeg de afgelopen vier jaar op rij ook een eervolle plek in de Ad Age's A-List, naast vele andere belangrijke onderscheidingen.

Co-founder Gaston Bigio noemt de Europese uitbreiding van GUT de eerste van vele spannende ontwikkelingen. “GUT Amsterdam is nog maar het begin. Ik kan niet wachten tot ik zie wat het team over een jaar heeft bereikt.”

Staand, v.l.n.r.: Gaston Bigio (co-founder en creative chairman), Anselmo Ramos (co-founder en creative chairman), Matteo Gallinelli (creative director), Meme Traverso (group account director), Guillaume Roukhomovsky (creative director).

Zittend v.l.n.r.: Andrea Diquez (global CEO), Natalia Forster (managing director), Bruno Steffan (head of strategy).
Foto door: Lena Leiko

 


Media

Marketing

Economisch