Pay Me Like A White Man

16-09-2022 (11:56) - Bureaus

Het creative bureau Granny doet mee aan ADNIGHT 2022 en kiest daarvoor het thema Pay Me Like A White Man. Het bureau gaat een avond inrichten die gaat over onbewuste vooroordelen op het gebied van gender en etniciteit en de impact daarvan op inkomensongelijkheid.
 
Een belangrijk thema in de creatieve industrie volgens Managing Director Anne Koning: ‘We willen een duidelijk signaal afgeven aan de branche. Inclusie is bijvoorbeeld óók een eerlijke en gelijke beloning voor je hele team. Granny hanteert dan ook een salarismatrix, die bijdraagt aan het reduceren van gender bias en elke andere vorm van discriminatie.'
 

Linkedin post

Aanleiding voor het kiezen van dit thema, is een Linkedin-post van Granny-oprichtster en CCO Dora Osinde. De Berlijnse deelde onlangs een bericht (link) waarin ze omschrijft hoe ze een fee voor een sprekerspositie onderhandelde. Ze stelde als eis voor deelname dat ze ten minste net zoveel betaald wilde krijgen als de witte mannen met wie ze in het panel zou zitten. Ze plaatste daarbij een foto van zichzelf in een hoodie met de opdruk Pay Me Like A White Man.
 
Het gevolg: een vloedgolf aan reacties. Het benoemen van de gender pay gap was voor veel volgers reden om Dora uit te leggen dat als ze maar hard bleef werken, ze vanzelf net zo veel zou gaan verdienen als haar witte mannelijke collega’s. Ironisch genoeg waren veel van de critici niet op de hoogte van het feit dat Osinde als CCO leiding geeft aan een bureau dat wereldwijd vier vestigingen heeft. 
 
Haar reactie op de kritiek was messcherp: ‘Jarenlang heb ik meegedaan aan de hersenloze hustle culture. Ieder jaar veranderde de verzonnen titel op mijn Linkedin. Ik miste verjaardagen, bruiloften, geboortes... mijn bankrekening vulde zich. Maar de manier waarop ik door buitenwereld behandeld werd, veranderde nooit. “Beter je best doen” is een leugen waar mensen aan onderdoor gaan”.
 

Loonkloof

Robbert Maruanaija, Creative Director bij Granny Amsterdam: ‘Dat de loonkloof bestaat is een feit. Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op de grootte van de kloof, waarvan gender en etniciteit de twee belangrijkste zijn. Werken bij Granny helpt aan het bijdragen aan het verschuiven van deze cultuur. Wij geloven dat je transparant moet zijn: daarom hebben we een salarismatrix die iedere Granny kan inzien en verdient iedereen in vergelijkbare functie exact hetzelfde salaris.’
 

Programma

Tijdens ADNIGHT (14 oktober) zullen er bij de vestiging van Granny in Amsterdam Noord onder andere talks plaatsvinden, zal er een creatief randprogramma zijn waarbij je bijvoorbeeld alles kunt leren over gelijke verloning, je eigen waarde en representatie in de creatieve industrie. ADNIGHT getrouw kan er worden nagepraat onder het genot van een drankje en muziek. 

Media

Marketing

Economisch