Ralf van Lieshout en Lars van Midden (beiden ex GroupM) starten Pirlo Strategy

02-09-2024 (07:00) - Bureaus

De Eindhovense startup Pirlo Strategy, opgericht door Ralf van Lieshout en Lars van Midden (beiden ex-GroupM), helpt kleine- en middelgrote bedrijven in Nederland bij het ontwikkelen en uitvoeren van groeistrategieën. Met behulp van geavanceerde AI- technologie, bewezen methodologie en ervaren strategen wil Pirlo Strategy een  oplossing bieden aan organisaties die om diverse redenen afzien van de ontwikkeling en implementatie van strategische plannen.

Ralf van Lieshout: “De drie grootste uitdagingen van bedrijven in Nederland zijn het realiseren van groei, het aanpassen aan snelle veranderingen en het betrekken en behouden van talent. Onderzoek heeft aangetoond dat het hebben van een heldere groeistrategie positief bijdraagt aan al deze uitdagingen. Toch lukt het veel bedrijven nog niet om zo’n strategie te ontwikkelen en/of uit te voeren. Dat zit vaak in de gepercipieerde hoge kosten, maar ook vaak in het gebrek aan kennis en vertrouwen in de eigen uitvoeringscapaciteit. Daar hebben wij een antwoord op!”

Pirlo Strategy bouwt op dit moment aan een eigen door AI ondersteunt systeem voor strategieontwikkeling. Het systeem is niet ontworpen om strategieën te bedenken, maar om strategen te ondersteunen bij het verwerken van data en het uitwerken van strategische scenario’s. "Een strateeg moet enorm veel informatie bij elkaar brengen
om zo de strategische keuzes naast elkaar te kunnen zetten," legt Lars van Midden uit. "AI helpt ons om de data goed te begrijpen en te structureren. Door het systeem te trainen met een uniforme methode kunnen we dat proces versnellen. Hierdoor houden we meer ruimte over om op basis van die input samen met klanten te werken aan
strategieën die het verschil kunnen maken. Juist dat creatief denken over nieuwe mogelijkheden is wat AI (nog) niet kan"

De afgelopen maanden heeft Pirlo Strategy verschillende pilot projecten gedraaid. Onder de bedrijven die al met Pirlo Strategy hebben gewerkt, bevinden zich bekende namen zoals NRC en GLOW Eindhoven, maar ook kleinere organisaties zoals Space Elements en bureaus zoals OWOW.

Wat Pirlo Strategy – naast het eigen AI systeem - onderscheidt is de focus op het betrekken en vertalen van het plan naar de organisatie. Waar traditionele strategische plannen vaak top-down bedacht worden en uiteindelijk in de la verdwijnen, zorgt Pirlo

Ralf van Lieshout benadrukt het langetermijndoel van Pirlo Strategy: "Wij willen voor elk bedrijf een strateeg beschikbaar kunnen stellen die helpt bij het ontwerpen en realiseren van hun groeiplannen. Onze technologie en methode worden schaalbaar ontwikkelt waardoor op termijn ook ‘externe’ strategen en consultants ermee kunnen gaan werken."

Met deze aanpak hoopt Pirlo Strategy tegen 2030 5000 bedrijven in Nederland te hebben geholpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun groeiplannen.
 


Media

Marketing

Economisch