Roorda en Bont voor Dieren ten strijde tegen martelmode

27-12-2015 (22:16) - Bureaus

Reclamebureau Roorda ontwikkelde een gewaagde campagne ‘Stop de martelmode’ voor de Bont voor Dieren. Onderdeel van deze campagne is een pre-roll campagne die ingezet wordt richting online modeshoppers. De merken die het al goed doen worden beloond, maar andere komen er minder genadig van af. 
 
De pre-roll werd samen met het initiatief Spark, voor beginnende filmmakers, en studenten van de HKU ontwikkeld en geproduceerd. 

martelmode
Roorda Reclamebureau, ervaren met fondsenwervende campagnes voor o.a. UNICEF en Proefdiervrij werd benaderd voor de campagne en ontwikkelde het thema 'Stop de martelmode'.  

Onderdeel van deze campagne is een pre-roll campagne die ingezet wordt richting online modeshoppers. Deze shoppers worden in de pre-roll op een verrassende manier geconfronteerd met de ruime keuze aan bontvrije alternatieven en opgeroepen om Bont voor Dieren te steunen.
 
De pre-roll werd samen met Spark en studenten van de HKU ontwikkeld en geproduceerd. Spark is een initiatief van In Case of Fire om startende filmmakers op weg te helpen en een brug te slaan tussen de filmopleidingen/academies en creatieven die in middenin het vak staan. 

kosteloos 
Spark heeft samen met Roorda’s creative director Joeri Jansen de studenten begeleid. Joeri Jansen: 'Zo sloegen we twee vliegen in één klap. We boden de studenten de kans om kennis te maken met de praktijk en Bont voor Dieren kreeg kosteloos een commercial geproduceerd. De studenten hebben we in het gehele proces betrokken. Van briefing tot eindproduct. Naast Roorda en de studenten werkten alle andere partners, modellen en voice over (Georgina Verbaan) ook kosteloos mee. Iedereen was het er mee eens dat bont totaal overbodig is. Zeker nu we de warmste winter ooit beleven slaat het nergens op dat we overal bontkragen zien.'

tegen de bontindustrie 
Bont voor Dieren is een stichting die namens haar donateurs actie voert tegen de bontindustrie. Dit doet Bont voor Dieren op een positieve manier met bijvoorbeeld voorlichting- en lobbycampagnes. 
 
Met deze campagnes proberen zij kopers, verkopers en modehuizen te overtuigen geen bont te dragen en te gebruiken.
 
Zo zijn Hugo Boss, Gaastra, Zalando, McGregor, Bever Sport en de Bijenkorf de afgelopen jaren bontvrij geworden. Helaas blijven er nieuwe merken als Canada Goose en Airforce met bontkragen op de markt komen. Om ook deze merken bontvrij te krijgen is er structurele steun van donateurs nodig.
 
Bekijk de campagnewebsite en hieronder de pre-roll
 
credits
Bureau: Roorda Reclamebureau (i.s.m. Spark en HKU)
Creative director: Joeri Jansen
Account: Marleen Delisse en Ashley IJssels
Verantwoordelijk bij klant: Nicole van Gemert, Wendy Nagel en Caroline Pluym
HKU studenten: Kim van Schooten, Joep Cupido Heinis, Joris de Jonge en Olaf van Dam
Begeleiding vanuit HKU: Tjepke Zijlstra en Ingrid Mooy
Spark (InCaseOfFire): Dirk Achten
Geluidsafwerking: SoundCircus
Design: Jorn Slotboom
Online consultant: Claire du Pon
Online realisatie: Jacqueline Krijnen
Met dank aan: 
de modellen via EvD Agency (Eefje van Daal): Bas Jacob, Sarah Grosman, Aafke Sommers, Pedram Razmand, Rieke van Wijngaarden. Crew: Menno van Schooten, Nina van Bloois, Iris Scholte, Jesper Blok, Milou van Dobben, Inge de Nijs, Rob Scholtens. Studio 13 (Cyriel Cremers), MBO College Zuid – opleiding Make-up Art, Team ENG en Budgetcam.
 

Media

Marketing

Economisch