Slechts 2% gebruikers adblockers bereid te betalen voor content

17-11-2015 (13:44) - Bureaus

De Nederlandse consument ergert zich vooral aan internetadvertenties omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ en de advertenties zorgen voor traag internet.


Dit blijkt uit het eerste onderzoeksrapport dat het IAB heeft laten uitvoeren naar irritaties van consumenten over reclame op internet. Het IAB wil richtlijnen optellen over het volume, type uitingen en richtlijnen voor de laadsnelheid en bijvoorbeeld het gebruik van geluid en frequency capping.
Cijfers en conclusies waar het bedrijfsleven haar (online) strategieën mee kan bepalen, zegt de belangenvereniging over de twee onderzoeken, uitgevoerd door Mediabrands Marketing Sciences. Daarin komt naar voren dat bijna 36 procent een adblocker installeert om te ontkomen aan retargeting. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59 procent), de website helemaal afdekken (54 procent) en met geluid starten (41 procent).

advertentie-inkomsten
Hoewel de consument begrijpt dat websites afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, heeft 32 procent van de Nederlandse bevolking ervaring met adblockers. Daarvan is 12 procent inmiddels gestopt, waardoor op dit moment 20 procent van de Nederlandse bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) een adblocker heeft geïnstalleerd. Zo’n 23 procent maakt gebruik van witte lijsten, waarmee bepaalde advertenties worden doorgelaten.
 

betalen voor content
Slechts 2 procent van de adblock-gebruikers is bereid te betalen voor content. 13 procent wil dat wel, op voorwaarde dat er dan geen advertenties worden vertoond. 71 procent van de mensen met adblocker-software staat niet negatief tegenover het ‘op zwart zetten’ van websites.
Het IAB wil daarnaast ook een bewustwordingscampagne gaan voeren, waarbij men de consument zal informeren over de mogelijke consequenties zoals betaalmuren of freemium modellen die adblockers met zich meebrengen.


Emerce

Media

Marketing

Economisch