Wave laat zien dat markt voor fan engagement hard groeit

06-10-2022 (10:27) - Bureaus

Nederlands fan-engagementbureau Wave viert hun derde verjaardag. Het bureau specialiseert zich in digitale fan engagement strategie en ontwikkelt sportgerelateerde mobile games en gaminifaction-toepassingen. En de vraag daarnaar groeit.

Erik van Mourik, Head of Wave: “Toen we drie jaar geleden startten, hadden we nog geen duidelijk businessplan op papier staan. We waren er wél stellig van overtuigd dat de combinatie van tech, creativiteit en strategie een gat in de markt was op het gebied van fan engagement en sportmarketing. En gelukkig bleek dat te kloppen. Steeds meer internationale sportteams, merken, publishers en rechtenhouders zien de kans om met gaming en gamification een 1 op 1-relatie met hun fans op te bouwen."

McDonalds

Na drie jaar werkt Wave niet alleen voor klanten als Red Bull Racing, FC Barcelona, Manchester City, ESPN en Socios.com, maar ook voor McDonalds. Erik: “Op dit moment focust Wave zich op het ontwikkelen van in-app (sport)games voor bijvoorbeeld McDonalds en Socios.com. Zo boosten we traffic en engagement op hun apps én activeren we hun loyalty- en XP-ecosysteem. Samen met klanten ontwikkelen we een engagement en gaming-roadmap. Door een fun en engaging experience te creëren, zijn we in staat om fans op een structurele manier terug te laten keren naar een app of platform.”

Gamification in stadions 

Daarnaast helpt Wave ook clubs ook met het verbeteren van de fan experience in het stadion zelf. Erik: “Bijvoorbeeld met onze Fan of the Match-tool, waarmee we in stadions een live quiz spelen met de fans. Dit doen we bijvoorbeeld bij Ajax, Manchester City, FC Barcelona en alle thuiswedstrijden van het Nederlands elftal.

 


Media

Marketing

Economisch