ING maakt zich in nieuwe campagne hard voor gelijke kansen tussen mannen en vrouwen

04-03-2024 (15:55) - Campagnes

Het Rijksmuseum zit vol inspirerende verhalen van krachtige vrouwen, al worden deze maar weinig gehoord. Met de campagne ‘Reframing women: turning history into her story’, wil ING de verhalen achter deze vrouwen uitlichten.

De campagne start op woensdag 6 maart en is georganiseerd ter ere van International Women’s Day en het dertigjarige bestaan van ‘Lioness’, ING’s vrouwennetwerk.

“In Nederland is 44% procent van de vrouwen* financieel afhankelijk, wat betekent dat zij hun partner of de overheid nodig hebben om rond te komen. Wij hebben de ambitie om meer vrouwen onafhankelijk te maken, bijvoorbeeld door hun zelfvertrouwen en financiële veerkracht te vergroten,” zegt Yolanda van Die, Head of Brand Experience, Marketing & Communication bij ING Nederland.

“ING staat voor gelijke kansen, wij brengen daarom graag belangrijke thema’s onder de aandacht. Vorig jaar zomer deden we dat met de campagne ‘Strijden voor gelijkheid in het vrouwenvoetbal’, en nu met deze campagne in samenwerking met het Rijksmuseum, waarvan we al sinds 2005 trotse hoofdsponsor zijn.” Daarnaast is ING partner geworden van het platform ‘Mentor Me’, opgericht door Karin Heinzl. We bieden op dit platform 50 vrouwen in Nederland de mogelijkheid om zich te laten coachen bij het ontwikkelen van hun loopbaan.

Reframing Women

In samenwerking met ING selecteerde het Rijksmuseum drie schilderijen van invloedrijke Nederlandse vrouwen in de 17e eeuw. Dit zijn schilderijen van Cornelia van Nijenroode, Kenau Hasselaer en De Regentessen. Cornelia vocht vijftien jaar lang voor de financiële onafhankelijkheid van vrouwen, Kenau Hasselaar streed als kapitein van een leger van driehonderd vrouwen tegen de Spanjaarden en De Regentessen waren de vrouwelijke bestuurders van het Oudemannenhuis in Haarlem. De campagne licht deze vrouwen uit met behulp van digitale omlijstingen waarin hun verhalen staan omschreven. Door deze omlijstingen zijn enkel de vrouwen op de schilderijen nog zichtbaar, hierdoor is de volledige aandacht op hen gericht.

samenwerking met Rijksmuseum en TBWA\Neboko

ING ontwikkelde deze campagne samen met het Rijksmuseum en creatief bureau TBWA\NEBOKO. Grafisch vormgever Laura Dillema ontwierp de teksten die het frame vormen over de schilderijen. De letters zijn met de hand geschilderd, waardoor ze passen bij de schilderkunst in het museum. Vervolgens zijn de letters gescand en riepen motion designers ze tot leven met behulp van digitale animaties. Naast deze digitale omlijstingen kunnen toeschouwers nog meer verhalen achter invloedrijke vrouwen ontdekken, met behulp van de Vrouwen Audiotour, waarin 20 werken worden belicht.

De campagne ‘Reframing women: turning history into her story’ loopt tot en met 25 maart. De Vrouwen Audiotour is te beluisteren via de app van het Rijksmuseum.

ING Lioness

ING Lioness bestaat dit jaar dertig jaar en was het eerste netwerk van carrièregerichte vrouwen binnen een Nederlandse bank. Wereldwijd werkt ING om genderdiversiteit te bevorderen, onder andere door targets te stellen en te realiseren voor het aantal vrouwen in senior management posities en het aantal vrouwen dat onderweg is naar deze posities. Het netwerk is inmiddels toegankelijk voor alle ING’ers die willen bijdragen aan female empowerment en genderdiversiteit.
 


* Bron: CBS – emancipatiemonitor 2022