Rijksoverheid campagne voor e-mailbeveiliging: ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’
De nieuwe campagne van de Rijksoverheid, ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’, speelt in op de meest voorkomende ellende die een gehackt e-mailaccount met zich meebrengt.
De campagne bestaat uit meerdere fasen. De eerste fase is gericht op jongeren en gaat vandaag live. Havas Lemz ontwikkelde de campagne in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Bij veel platforms kun je met alleen je e-mailaccount een gebruikersnaam en of wachtwoord te wijzigen. Een gehackt e-mailaccount kan dus grote gevolgen hebben voor andere accounts en zorgen voor financiële schade, reputatieschade of accountdiefstal.
Tweestapsverificatie
Tweestapsverificatie (inloggen in twee stappen) voor e-mail is het meest effectief tegen hacking, één van de meest voorkomende vormen van cybercrime. Ook al kennen de meeste mensen tweestapsverificatie wel, de meerderheid gebruikt het niet voor hun e-mail en social accounts. Daar speelt de campagne op in. Met name jongeren beseffen niet dat hackers een e-mailaccount via phishing over kunnen nemen en daarmee ook hun social media-, game- of streamingaccount.
Merien Kunst, Creative Director bij Havas Lemz: “Hoe wek je iets tot leven wat niet leeft onder jongeren? Door het exacte moment dat het misgaat uit te vergroten, dat besefmomentje waarop je denkt, huh wat is er aan de hand? Dat ongeloof, die schrik, brengen we in deze campagne in beeld.”
Dubbel beveiligd
Via YouTube worden drie situaties in beeld gebracht van het moment waarop je e-mail gehackt kan worden en wat de gevolgen zijn voor accounts die je beheert via dat e-mailadres. De campagne Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig bestaat uit meerdere fasen. Deze eerste fase richt zich op jongeren, via social media en YouTube. Daarnaast toert er de komende weken een ‘Dubbelcheckpoint’ langs (hoge)scholen om het belang van inloggen in twee stappen onder de aandacht te brengen van jongeren. Daar wordt gecheckt: ‘Ben jij al dubbel beveiligd? Zo niet, dan krijg je hulp bij het instellen’. Ook oudere doelgroepen zijn zich onvoldoende bewust dat e-mail de toegang is tot bijna alles. Van LinkedIn-account tot favoriete online winkel. In een latere fase van de campagne worden voorbeelden gebruikt die voor hen relevant zijn.
Iets dat je weet
Inloggen in twee stappen (tweestapsverificatie of 2FA) doe je door in te loggen op een website of app met een combinatie van authenticatievormen: ‘iets dat je weet’, zoals je wachtwoord of pincode, in combinatie met ‘iets dat je hebt of bent’ zoals je telefoon of een vingerafdruk. Dus zelfs als je wachtwoord bekend is bij een cybercrimineel, kan deze nog steeds niet zomaar inloggen op jouw accounts. Op dubbelzoveilig.nl wordt uitgelegd hoe je inloggen in twee stappen instelt voor de populairste platforms.
DigiHulplijn
Om het inloggen in twee stappen voor iedereen makkelijker te maken wordt er samengewerkt met verschillende partners, waaronder de gratis DigiHulplijn (0800 - 1508), die mensen helpt bij het begrijpen en instellen van deze beveiliging. De campagne start op dinsdag 6 februari op Safer Internet Day; een dag waarop wereldwijd aandacht gevraagd wordt om van het internet een veiligere en betere plek te maken voor iedereen, vooral voor kinderen en jongeren. Havas Lemz werkt samen met gedragsbureau Duwtje als creatief bureau voor de Rijkoverheid. Inloggen in twee stappen is de eerste campagne van Havas Lemz voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid.