Voorkom schulden met SZW-campagne: 'Betaal later kater'

19-03-2024 (14:44) - Campagnes

Jongeren vinden het steeds vaker moeilijker om 'nee' te zeggen tegen betaalapps die achteraf betalen aanmoedigen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid lanceerde afgelopen vrijdag, samen met Wijzer in Geldzaken, de nieuwe campagne ‘Je Geld de Baas’, om jongeren te doordringen van de risico’s van achteraf betalen. Havas Lemz ontwikkelde hiervoor de ‘betaal later kater’ een grumpy cat die aan je spullen blijft hangen zolang je je rekening niet hebt betaald.

Jannes Boon, strateeg bij Havas Lemz: “Samen met onze partner, gedragsbureau Duwtje, hebben we ons verdiept in wat jongeren beweegt om wel of niet te kiezen voor achteraf betalen. Gelukkig maken de meeste jongeren (nog) geen gebruik van betaal-later apps, maar het aantal gebruikers stijgt, en de daarbij behorende financiële problemen ook. Jongeren willen niet betutteld worden maar onderschatten vaak de risico’s van te laat betalen. Wel zijn ze gevoelig voor wat andere jongeren doen en vinden. Op die drie gedragscomponenten is de campagne gebouwd.”

Samenwerking met influencers

De campagne bestaat daarom ook uit polls, zodat jongeren zien welke keuzes andere jongeren maken. En influencers zoals SoWhat! de podcast en Appie Moussa delen hun bloopers met onverstandige betaalbeslissingen. De campagne-uitingen verwijzen naar de website Je Geld de Baas met daarop tips van experts én van jongeren die vertellen hoe zij de Betaal Later Kater voorkomen.

Financiële problemen

Een échte betaal later-kater bestaat uit financiële problemen, die snel groter worden als je betalings-deadlines niet haalt waardoor je ook nog rente over het verschuldigde bedrag moet betalen. Onderzoek van Wijzer in Geldzaken laat zien dat tien procent van de jongeren tussen de zestien en negentien jaar wel eens financiële problemen heeft door kopen op afbetaling.