Bijna helft Nederlandse bedrijven betrokken bij prijzenoorlog
15-11-2016 (09:00) - Economisch
43% van de Nederlandse bedrijven is verwikkeld in een prijzenoorlog. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Global Pricing Study van adviesbureau Simon-Kucher & Partners. Wereldwijd ligt dit percentage op 49%. 83% van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor de prijzenoorlog bij de concurrent.
Deze bedrijven geven aan dat de concurrent is begonnen met het herhaaldelijk verlagen van de prijzen. Vooral in de energie- en utiliteitsector woedt een hevige strijd. Wereldwijd bestrijdt in deze sector 74% van de bedrijven elkaar. Onno Oldeman, Managing Partner Simon-Kucher Nederland, spreekt van een vivieuze cirkel: ‘Er wordt een steeds lager prijsniveau bereikt. Hier gaat een destructieve werking vanuit doordat marges eroderen en innovaties worden beperkt. Veelal is dit het gevolg van het ontbreken van een juiste prijsstrategie.’
Prijzenoorlogen blijven volgens Oldeman niet beperkt tot supermarkten en de rest van de retailbranche. ‘Deze zware concurrentie is herkenbaar voor de consument. Echter, het merendeel van de prijzenoorlogen speelt zich af achter de schermen in de business to business wereld, waar de internationale concurrentie en transparantie significant toenam. Door de mondiale inkoopmogelijkheden is het speelveld veel groter en dat wordt overal gevoeld. Ons onderzoek toont aan dat men verwacht dat de kosten dit jaar stijgen met 3,4%, tegen een mogelijke prijsstijging van slechts 2,7%. Netto gaan de winstmarges dus omlaag’, zegt hij hierover.
De gevolgen van de hevige concurrentie zijn voelbaar. Wereldwijd worstelen bedrijven met het verzilveren van de waarde van hun product- en dienstenportfolio. 83% van bedrijven heeft last van toenemende prijsdruk en marge-erosie. Afgelopen jaar wisten 40% van de bedrijven hun winstmarges niet te verbeteren. 60% verwacht tegelijkertijd dat de kosten komend jaar verder stijgen.