Malmberg verkoopt publieksbladen aan Blink
02-09-2009 (09:53) - Economisch
Uitgever Malmberg wil per 1 september 2009 haar educatieve tijdschriften Bobo, Okki, Taptoe en National Geographic Junior verkopen aan Blink uitgevers. Het zal gaan om een management buy-out, die zich momenteel in de afrondende fase bevindt.
De verzelfstandiging van dit onderdeel ‘Consumentenmarkt’ van Malmberg, is het gevolg van een verscherpte focusstrategie van de uitgever op de (basis)scholenmarkt.
Blink uitgevers is in augustus opgericht door de huidige directeur-uitgever Consumentenmarkt Malmberg Jorien Castelein en Joachim Driessen, voormalig algemeen directeur van Malmberg.
Malmberg heeft de keuze gemaakt voor een managementbuy-out om beter te kunnen focussen op producten en diensten voor het schoolgaande kind. De onderwijsontwikkelingen gaan snel en vragen veel inspanning en hoge investeringen.
Bovendien passen de crossmediale tijdschriften beter bij een kleinere slagvaardige uitgeverij die sneller kan inspelen op wensen van de jeugd. Malmberg blijft wel betrokken bij Blink door diverse vormen van strategische samenwerking.
Blink neemt naast de genoemde tijdschriften ook de leespockets (Boektoppers) voor het voortgezet onderwijs over. Bijna alle personeelsleden van Malmberg Consumentenmarkt gaan over naar de nieuwe organisatie. Castelein houdt de dagelijkse leiding.