Nederlander verzuimt 13e maand vrij te maken voor zichzelf

10-11-2016 (09:46) - Economisch

Als Nederlanders beter zouden letten op hun vaste lasten, kunnen zij aanzienlijk meer koopkracht creëren. Dit blijkt uit het Koopkracht Onderzoek 2016 van Maurice de Hond. Wanneer we goed letten op onder andere energiekosten, zorg en hypotheek, kunnen we 2.528 euro op jaarbasis besparen.
 
Huishoudens kunnen het makkelijkst bezuinigen op energie, dit kan zo’n 304 euro per jaar schelen. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft dit echter nog niet gedaan. Ook laten veel mensen het na om eens goed te kijken naar de hypotheeklasten, ondanks dat zij zich bewust zijn van de lage rente. Hiermee laten ze 2.000 euro per jaar liggen. Ook leningen en kredieten kunnen veel goedkoper. 29% van de Nederlanders hebben de stap gezet om hun lening over te sluiten, waarmee ze gemiddeld gezien 761 euro per jaar besparen. Bijna 50 procent van de Nederlanders oriënteert zich wel op besparingen, maar zet dit lang niet altijd door. De koopkrachtcijfers zijn opmerkelijk, aangezien maar liefst een kwart zich zorgen maakt over hun financiële situatie in de toekomst.
 
‘We laten massaal geld liggen, omdat we zonder erbij na te denken elke maand die rekeningen voor vaste lasten betalen’, geeft Maurice de Hond aan. ‘De Nederlandse consument verwacht een gemiddelde besparingte realiseren van 816 euro per jaar, maar met gemiddeld 2.528 euro is drie keer zoveel mogelijk.’ 
 
Met name ouderen lijken liever wat meer te betalen om zich het papierwerk en ingewikkelde procedures te besparen. Meer dan driekwart van de gepensioneerden is de afgelopen vijf jaar nooit overgestapt van zorgverzekering. Een gemiddelde besparing van 160 euro per jaar op deze vaste lasten is echter wel mogelijk voor hen. Ook de kosten voor televisie en internet kunnen nog met 180 euro per jaar omlaag.
 
Op de website www.koopkracht.nl kunnen Nederlanders inzicht krijgen in de resultaten van het onderzoek en kunnen zij kijken waarop zij nog geld kunnen besparen. 
 

Bureaus

Media

Marketing