Nederlands huishouden spendeert 468 euro aan feestdagen
02-12-2016 (09:50) - Economisch
Van het kerstdiner tot aan de ballen in de boom: een Nederlands huishouden geeft gemiddeld €467,52 uit aan Kerstmis. Toch is dit bedrag aanzienlijk minder in vergelijking met buurland België (€596,18). De grootste kostenpost voor een Nederlands huishouden zijn de kerstcadeaus: meer dan de helft (52%) van het kerstbudget besteden huishoudens hieraan (€243,11).
Belgen geven bijna €100,- meer uit aan kerstcadeaus (€339,23). Een logische verklaring hiervoor is dat in België Sinterklaas minder populair is en er met name cadeaus worden gekocht voor Kerst. Dit blijkt uit onderzoek* van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl.
ruim eenderde voor eten en drinken
Naast cadeaus wordt er gemiddeld €168,- gespendeerd aan eten en drinken, dat is meer dan een derde van het budget. Verder is er ook nog een kostenpost voor familiebezoeken tijdens de feestdagen (€41,61). Kerstversiering zoals de kerstboom, ballen, kaarsen en kersstukjes, zijn de sluitpost. Hieraan geven we gemiddeld €14,49 uit per huishouden.
kleding favoriet
Of het nou gaat om die gekke kersttrui of een gloednieuw paar sneakers: kleding en schoenen zijn favoriet onder de boom. Per persoon geeft de Nederlander gemiddeld €124,27 uit aan kerstcadeaus dit jaar. Meer dan een kwart (25,4%) van het cadeaugeld gaat op aan kleding en schoenen (€31,56), een vijfde (21,8%) wordt besteed aan speelgoed (€27,09) voor de kinderen en ook elektronica (€22,37), zoals een televisie, een mobiele telefoon of een camera, blijft populair (18%).
hardleers
Bij kersttradities horen traditiegetrouw ook de lange rijen bij de kassa. Toch blijkt de Nederlander hardleers: de meeste inkopen voor Sinterklaas worden op 5 december zelf nog gedaan, dan spenderen 3,7 miljoen Nederlanders naar verwachting €184 miljoen euro in de winkels. Voor Kerstmis worden nog steeds op vrijdag 23 en zaterdag 24 december de inkopen gedaan. 23 december is, na Sinterklaas, de drukste dag in de winkels. De verwachting is dat 2,5 miljoen Nederlanders op deze dag massaal kerstcadeaus inslaan en gezamenlijk een bedrag van 169 miljoen euro uitgeven. De dag erna, 24 december, geven Nederlanders nog eens 94 miljoen euro uit in de winkels.