Nederlandse webwinkels hebben het langstdurende afrekenproces

20-10-2022 (11:15) - Economisch

Nederlandse webwinkels hebben met 4 minuten gemiddeld het langstdurende afrekenproces wereldwijd. 60% van alle bezoekers van webwinkels zegt af te haken als dit proces meer dan twee minuten duurt. Dat blijkt uit onderzoek van Stripe.

Volgens een nieuw onderzoek door Stripe, aanbieder van een financieel infrastructuurplatform voor bedrijven, zit het afrekenproces van de meest bezochte webwinkels wereldwijd vol met fouten. Dit wekt frustratie op bij online shoppers en zorgt voor omzetverlies. 95% van de meestbezochte webwinkels wereldwijd heeft een afrekenproces dat vijf of meer basisfouten bevat, en maar liefst 80% van alle online shoppers laat het winkelmandje staan en verlaat de website wanneer een webwinkel geen ondersteuning biedt voor hun favoriete betalingsmethode. 

Onderzoek

Stripe analyseerde 1.600 grote webwinkels en vroeg ook 1.600 consumenten naar hun voorkeuren ten aanzien van online shopping. Hun onderzoeksrapport ‘The state of checkouts in 2022’ benadrukt dat webwinkels moeiteloos meer geld kunnen verdienen door basisfouten in het afrekenproces op te lossen. Dit is voor hen een simpele, maar efficiënte manier om hun omzet een boost te geven. Stripe biedt daarom een kant-en-klaar geoptimaliseerd betalingsproces aan (Stripe Checkout).

Omslachtige afrekenprocessen

60% zegt van aankopen af te zien als het afrekenproces twee minuten zou duren. En terwijl het gemiddelde afrekenproces wereldwijd op 3 minuten ligt en in Europa daar nog iets boven, duurt het Nederlandse afrekenproces het langst: bijna 4 minuten. Ai. 95% van alle webwinkels bevat vijf of meer basisfouten die het afrekenen vertragen.

De vijf basisfouten
 

Eerder gekozen betaaloptie

De mogelijkheid om een eerder gekozen betaaloptie op te slaan voor toekomstige aankopen om het afrekenproces te versnellen wordt in Europa nog weinig toegepast. Onder de onderzochte Europese webwinkels was dit aantal slechts 33%, en stond Nederland onderaan met maar 23% van alle webwinkels.

Creditcard

In Europa laat meer dan een derde van alle webwinkels bezoekers een betaalpoging doen met een ongeldig creditcardnummer. 81% van de Europese websites versnelt het betaalproces door niet te vragen naar het type creditcard voor het uitvoeren van een betaling. Alleen Nederland steekt er in Europa tussenuit met 41% van de websites die het toevoegen van het type creditcard nog vereist.

Zonder account betalen

In Nederland bood 36% van alle websites nog geen optie om zonder account een betaling te doen. Dit terwijl het afrekenproces dan korter duurt: in Zweden vereist slechts 21% van de webwinkels het aanmaken van een account en duurt het afrekenproces meer dan een minuut korter dan in Nederland.

iDeal, coupon, later betalen

In Nederland biedt 15% van alle webwinkels klanten nog steeds niet de optie om te betalen met iDeal dat met 88% de meest populaire betalingsmethode is. In Europa doet 93 van alle consumenten waarschijnlijk aan aankoop als zij een coupon hebben. In Nederland doet 59% bijna altijd of altijd een aankoop met een coupon, het hoogste aantal in Europa. 68% van de Europese consumenten zegt dat ze geneigd zijn eerder een aankoop af te ronden als er een "buy now, pay later"-optie wordt aangeboden. Ondanks deze trend biedt 63% van de Europese websites geen "buy now, pay later"-methoden aan.

Tips

- Een geoptimaliseerd algoritme dat met grotere nauwkeurigheid voorspelt welke betalingsmethode bezoekers willen gebruiken, waardoor de conversie met 3% toeneemt.
- Ondersteuning voor meer betalingsmethoden, zoals Blik in Polen, Konbini in Japan en Affirm, een toonaangevende wereldwijde ‘buy now, pay later’-oplossing.
- Het Stripe Payment Element, dat op basis van één integratie ondersteuning biedt voor 25 betalingsmethoden en automatisch wordt bijgewerkt met alle nieuwe betalingsmethoden die Stripe toevoegt.


Bureaus

Media

Marketing