Nieuwe online inlog en identificatie moet meer bescherming bieden

11-11-2016 (09:43) - Economisch

iDIN wordt breed beschikbaar voor bedrijven en instellingen met online diensten. Miljoenen consumenten kunnen straks makkelijk en veilig inloggen en zich identificeren bij online dienstverleners, webwinkels en instellingen die iDIN op hun websites aanbieden. iDIN moet organisaties zekerheid over de identiteit van hun online klanten bieden.


iDIN is de online identificatie- en inlogdienst die de Nederlandse banken samen met Betaalvereniging Nederland hebben ontwikkeld. Met iDIN kunnen particuliere rekeninghouders zich online identificeren en inloggen bij aangesloten organisaties (acceptanten), met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Met ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken in ons land mee.


positieve pilotervaringen

Vanaf begin dit jaar is deze nieuwe manier van online identificeren en inloggen in een pilot getest met onder andere de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone.Gebruikers zijn tot nu toe enthiousiast gebleken. Dat is voor de banken aanleiding geweest om iDIN ook aan andere organisaties aan te bieden.


Bedrijven en instellingen kunnen voor het inzetten van iDIN een contract afsluiten met ABN AMRO, ING, Rabobank of SNS, of met een zogeheten Digital Identity Service Provider (DISP).


Bureaus

Media

Marketing