Peerby winstgevend, haalt 2,3 miljoen op

31-05-2022 (12:21) - Economisch

Circulair deelplatform Peerby.com, de website om spullen te lenen van mensen in de buurt, heeft 2,3 miljoen euro opgehaald bij investeerders. De investering volgt op een periode van snelle groei en valt samen met het tienjarig jubileum, honderden crowdfunders die mede-eigenaar worden én de eerste winstgevende maand van het in 2019 geheel vernieuwde platform.

Het financiële succes van het vernieuwde platform is toe te schrijven aan de introductie van een betaald lidmaatschap voor leners. In 2021 groeide Peerby’s omzet met 222% en het jaar daarvoor met 200%. Die snelle groei is voor een belangrijk deel te danken aan supporters van de deeleconomie die hun buren uitnodigen om mee te doen met Peerby’s digitale deelschuur, waarin al meer dan een half miljoen producten worden gedeeld.


Impact en technologie

De recente investeringsronde werd geleid door tech- en impactfonds Loyal uit Toronto, met bijdragen van Nederlandse impact investeerder Shamrock Ventures en bestaande aandeelhouders, waaronder honderden crowdfunders. Peerby wil de investering gebruiken om zijn impact te vergroten. De eerste focus is verdere groei in middelgrote Nederlandse steden, zodat deze net zoveel gaan delen als veel buurten in thuisbasis Amsterdam, waar 1 op de 4 huishoudens lid is. Een volgende stap is de internationale expansie van het nieuwe platform, met België in de voorhoede. Uitrol naar nog meer landen staat gepland voor eind 2022 en 2023.
 

Crowdfunders kiezen voor aandeel

Negenhonderd crowdfunders, die het bedrijf vijf jaar geleden een lening verstrekten, kregen naar aanleiding van de investering de mogelijkheid hun lening om te zetten naar aandelen. Een meerderheid koos hiervoor en veertig procent van hen besloot zelfs extra aandelen bij te kopen.

Daan Weddepohl, Oprichter en CEO van Peerby: "De steun van zowel leden, crowdfunders als professionele investeerders bevestigt dat iedereen staat te springen om een alternatief voor de wegwerpeconomie. Nu we, naast duurzaam, ook eindelijk rendabel zijn, is de tijd rijp om delen mainstream te maken."

Bureaus

Media

Marketing