UPC: minder kijkers en minder omzet

07-08-2009 (10:09) - Economisch

UPC Nederland verloor afgelopen kwartaal meer analoge kijkers dan dat het digitale kijkers terug won. Het bedrijf zag de omzet met bijna 11 procent dalen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Liberty Global publiceert.

UPC verloor 43.000 analoge tv-kijkers en won er 16.500 digitale voor terug. Daarmee komt de omvang van het tv-klantenbestand uit op 687.000. Daarnaast bedient het nog 693.000 klanten met internet en 593.000 met telefonie. Voor beide producten won het afgelopen drie maanden 4.000 klanten.

Het kabelbedrijf zag de Nederlandse omzet afgelopen kwartaal met 10,7 procent dalen, van 310,6 miljoen naar 277,4 miljoen euro. De kasstroom was 168,4 miljoen euro, een afname van 9 miljoen.

Twee miljoen Nederlandse huishoudens hebben een klantrelatie met UPC. Op een enkele uitzondering na kunnen alle klanten, in technische zin, overweg met digitale interactieve televisie. Hoeveel interactieve klanten UPC heeft, blijft ongewis.

UPC heeft het grootste interactieve tv-netwerk van Nederland. KPN heeft 886.000 tv-klanten, van wie er hooguit enkele tienduizenden interactieve tv via ADSL hebben. De rest kijkt via Digitenne, dat gebruikt maakt van de digitale ether.

Veel Nederlandse huishoudens hebben meer daneen televisie, waardoor het niet zelden voorkomt dat er zowel via de kabel als via Digitenne wordt gekeken in een en hetzelfde huishouden. Hoe die verhouding komt te liggen nu KPN de prijzen van Digitenne opschroeft, moet blijken.

 


Emerce

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing