Vooral Blokker, MediaMarkt en HEMA kunnen profiteren van verdwijnen V&D
17-03-2016 (13:02) - Economisch
Op 15 februari 2016 zijn de deuren van V&D definitief gesloten. Motivaction heeft direct daarna een representatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders van 18 tot 80 jaar. Hierin is uitgebreid gekeken naar het koopgedrag van de afgelopen maanden en het verwachte gedrag in de toekomst. Wat vinden consumenten van het verdwijnen van dit iconische Nederlandse warenhuis én waar wijken zij naar uit voor de aankopen die ze bij V&D deden?
Veel experts waren al langer sceptisch over de plaats die V&D het afgelopen decennium in het middensegment innam. Het warenhuis werd aan de onderkant aangevallen door online retailers als bol.com en discounters als Action en Primark. Aan de bovenkant vormden high-end retailers als de Bijenkorf een bedreiging. Toch vindt 79% van de Nederlanders het jammer dat V&D is verdwenen en 61% is van mening dat het warenhuis anders was dan ketens als HEMA en de Bijenkorf. Hoewel de helft van de Nederlanders vindt dat de V&D al jaren achteruit ging, zullen veel mensen de winkel zeker missen in het straatbeeld (57%).
Maar liefst 49% van de ondervraagden zegt de afgelopen 12 maanden nog producten of diensten te hebben gekocht bij V&D. Daarvan deed 81% aankopen in de fysieke winkel, 4% online en 15% zowel online als in de winkel. V&D bood verschillende groepen consumenten wat zij zochten: winkelaars op zoek naar kwaliteit, snelle shoppers en de meer behoudende winkelaars wisten de keten te vinden. Deze verschillende manieren van winkelen zijn terug te vinden in de Shopper Typologieën van Motivaction, waarin acht soorten winkelaars worden onderscheiden. Dit segmentatiemodel geeft inzicht in onder andere de houding van consumenten ten opzichte van media, lifestyle en shopgedrag. Het blijkt dat de bezoekers van V&D uit vrijwel elk segment van dit model kwamen.
Het verdwijnen van V&D kan iconische retailketens als HEMA, bol.com en Blokker een flinke positieve impuls opleveren. Van de mensen die in de afgelopen 12 maanden nog producten bij V&D hebben gekocht, is 67% van plan om voor huishoudelijke artikelen voortaan naar Blokker te gaan. Ook HEMA (46%) en Action (42%) worden voor deze artikelen overwogen. Voor elektronische producten zullen deze consumenten vooral bij MediaMarkt (48%), bol.com (29%) en Coolblue (22%) gaan kijken. Voor kantoorartikelen denkt 56% bij HEMA terecht te kunnen en 38%bij een boekwinkel. Kleding zal ruim een derde (36%) bij H&M zoeken.