Wildgroei aan cryptovaluta werkt zakelijk gebruik tegen

27-10-2022 (11:22) - Economisch

Door de toename in het aantal cryptovaluta, zegt 38% van de Nederlandse bedrijven zich niet in het zakelijk gebruik ervan te willen verdiepen. Dit blijkt uit onderzoek van Visma | Onguard onder ruim 580 financieel verantwoordelijken en ondernemers. 

Privé is er al wel meer animo voor cryptovaluta. Bijna de helft van de financieel verantwoordelijken (47%) heeft op privégebied ervaring met cryptovaluta.

Instorten cryptomarkt

21% van de bedrijven geeft ook aan door het instorten van cryptomarkt huiveriger te zijn geworden om met cryptovaluta te gaan werken. Opvallend is dat dit vooral wordt aangegeven door financieel verantwoordelijken die privé wel gebruikmaken van cryptovaluta en dus weten hoe het werkt (29% tegenover 15% die het niet gebruikt).

Te weinig kennis

Is het Nederlandse bedrijfsleven wel klaar voor de adoptie van cryptovaluta? De helft (51%) geeft aan dat er op dit moment te weinig kennis in de organisatie is om gebruik te maken van crypto. Maar wie maakt binnen bedrijven dan de beslissing of cryptovaluta aan de balans mag worden toegevoegd? Een derde (35%) vindt dat het aan de financieel directeur of eindverantwoordelijke is om de valuta binnen de organisatie te introduceren.

Aanmoediging

Adriaan Kom, Managing Director bij Visma | Onguard: “We snappen dat finance professionals momenteel nog huiverig tegenover cryptovaluta staan. Er komen namelijk veel verhalen naar buiten over fraude en cowboys op de markt. Toch wil ik bedrijven aanmoedigen om zich meer in de cryptovaluta te verdiepen, omdat het ook veel voordelen kan bieden. Pas wanneer een finance professional zich er goed in heeft verdiept, kan men echt een afweging maken of dit een goede stap is voor de organisatie. Het is daarbij verstandig om mensen die privé gebruikmaken van de valuta aan te haken. Dit zijn degenen met een natuurlijke interesse voor deze innovatie en zij hebben al de nodige kennis in huis. Uit het onderzoek blijkt dat dit een aanzienlijke groep is. Kijk dan ook samen met hen wat de cryptovaluta voor jouw organisatie kan betekenen.”


Bureaus

Media

Marketing