Consumenten klikken zelden advertentie aan
10-11-2006 (13:49) - Marketing
Consumenten hebben de neiging online advertenties alleen te bekijken, zonder erop te klikken, blijkt uit onderzoek van DoubleClick. Ze surfen direct door naar de site van de adverteerder. De onderzoekers noemen de wijze waarop consumenten online advertenties bekijken ‘view through’. Dat houdt in dat consumenten na het zien van een advertentie direct de site van de adverteerder bezoeken, in plaats van op de advertentie te klikken. In sommige gevallen klikten de bezoekers pas veel later op advertenties dan het moment waarop ze de advertentie voor het eerst zagen. Soms duurde het dagen of zelfs weken voordat ze op de advertentie klikten. De respondenten gaven twee keer zo vaak aan de online advertentie wel op te merken, maar niet erop te klikken en direct naar de adverteersite te gaan (61 procent) dan dat ze op de banner klikken om de site te bereiken (30 procent). Een nog groter percentage (67 procent) merkt de advertentie wel op, maar bestudeert het product pas later in een fysieke winkel.
Twinkle